Fantastisk bra vårkonsert i Åsskard kyrkje
Lørdag 6.april, en vakker vårkveld ved vakre Åsskardfjorden. Her var det duket til vårkonsert i Åsskard kyrkje med tre unge lokale artister, som utvilsomt har satt Surnadal kommune på kartet, både nasjonalt og internasjonalt. Erling With Aasgård på orgel, flygel og ikke minst som musikkhistorieforteller. Sigrid Vetleseter Bøe, som har sin særdeles vakre sang som sitt musikkinstrument, og ikke minst Anders Larsen, virtuos på fiolin.
Introduksjon av artistene
Kirkevert Tor Rune Halset ønsket velkommen til konsert og var glad for at så mange hadde tatt turen til Åsskard kirke denne kvelden. Etterpå introduserte Bernt Bøe de tre konsertartistene. Han kunne fortelle at Erling With Aasgård nesten hadde vokst opp i kirken, da han kom fra gården bare et steinkast unna kirken. Han kommer fra en solid musikalsk familie, med en far som spilte trekkspill og en bestemor som blant annet sang i kor. Erling jobber i dag som kantor ved Kolstad menighet i Trondheim.
Anders Larsen, som også kommer fra en musikalsk famille, debuterte som tiåring i Åsskard kirke, kunne Bernt fortelle. Han er til daglig ansatt i Trondheims-solistene og Trondheim Symfoniorkester.
Så har vi Sigrid Vetleseter Bøe. Hun er for tiden i full sving med Wagners «Parsifal» på Kungliga Operan i Stockholm. Sigrid fikk sangen nærmest inn med morsmelken. En musikalsk familie, med far Bernt G. Bøe som kantor og mor Randi Vetleseter Bøe, samt søsken og onkler og tanter som har drevet med sang og musikk i en årrekke, sørget nok for at hun valgte musikken som yrke med sitt talent.
Perle etter perle
Det er vanskelig å bedømme de prestasjonene hver enkelt artist serverte publikum i en stappfull Åsskard kirke. De bare åpnet opp «Pandoras krukke», men det var i særdeleshet ingen ulykker som steg opp fra krukken, men tvert om kun lykke i form av vellyd fra a til å.
Konsert fra øverste hylle
Erling With Aasgård startet konserten med Johann Sebastian Bach sin «Liten fuge i g-moll, BMW 578», som er et stykke for orgel. Bach komponerte fugen mens han var i Arnstadt (1703-1707). Det er en vanlig misoppfatning at «liten» i tittelen viser til at fugen er «lite» viktig, men Bach gav stykket denne tittelen for at det ikke skulle forveksles med den senere " Stor fantasi og fuge i g-moll, BMW 542, , som er lengre. Temaet i fugen på fire og en halv takt er en av de mest gjenkjennelige melodiene til Bach. Fugen er skrevet for fire stemmer, slik at pedalstemmen blir regnet likeverdig med de tre manuelle stemmene, selv til så stor grad at føttene må, i en passasje seint i fugen, spille sekstendedelsnoter som tema imot.
Neste innslag var «Våren», som opprinnelig er et dikt av A.O. Vinje som ble tonesett av Edvard Grieg våren 1880. Eminent fremført av Anders Larsen på fiolin, med akkompagnement av Erling.
Så fikk vi høre fire innslag av Sigrid Vetleseter Bøe med akkompagnement av Erling. Først tre innslag fra «Fire dikte fra Fiskerjenten» av Bjørnstjerne Bjørnson tonesett av Edvard Grieg. Disse var «Det første møde», «Jeg giver mit digt til våren» og «Tak for dit råd». Av Griegs verker er dette opus 21. Her opplever vi både romantikk og dramatikk. Deretter fikk vi høre «O küler wald» av Johannes Brahms, og her fikk Sigrid vist sin eminente stemmeprakt.
Anders Larsen viser så sitt spesielle talent i svisken til Johan Svendsens «Romance». Du verden for en fremføring. Så får kveldens publikum lov til å være med på å synge Erik Byes «Blå salme». Utvilsomt en del talenter blant publikum også. Konserten fortsetter med musikk av Wolfgang Amadeus Mozart. «Adagio – Allegro – Adagio i f-moll» fremragende fremført av Erling, som akkompagnerte Sigrid i «Laudamus te i c-moll K.427» fra «Grosse Messe». Erling fortsatte med J.S.Bach sin «Fuge i g-moll BMW 572». Han akkompagnerte så Anders på flygel Jules Massenet sin «Meditation» fra operaen «Thaïs». Dette er en sviske som ikke alltid er så lett å fremføre, får vi høre, men du verden altså. Vi tar denne med oss hjem i vårnatten.
Før avslutningsinnslaget, som var Richard Strauss sin «Morgen», forteller Erling at han har en god og en dårlig nyhet. Den gode er at dette er siste innslag, den dårlige er at selv om dette i utgangspunktet er en gratiskonsert, så bør man donere litt penger til ny pianokrakk i Åsskard kirke.
Vi takker for en vidunderlig musikals opplevelse, og blir med på siste vers i «Blå salme» til avslutning.
Til overmål ble det servert kaker og kaffe i kirkestuen for de som ville før de tok hjemveien fatt.
Takk for fine musikalske opplevelser!