Statens Vegvesen melder:

En mann står ved vegen og har kontroll av kjøretøy
Beltekontroll.

Flere bruksforbud og anmeldelser etter kontroll i Surnadal

Fredag kvel og lørdag morgen avholdt Statens Vegvesen, sammen med politiet, kontroll i Surnadal med fokus på både tunge og lette kjørtetøy, samt bilbeltebruk.  

Hvorfor kontrollerer vi?

Vi jobber hele tiden for å bedre trafikksikkerheten for alle trafikanter, og har en nullvisjon for hardt skadde eller drepte i trafikken, skriver Statens Vegvesen.

Alle som ferdes på norske veger skal komme trygt frem. Ved å holde igjen tunge og lette kjøretøy som har dårlig lastsikring, er overlastet eller har for mye ting i frontruten som hindrer god sikt, gjør vi det vi kan for å gjøre vegen tryggere for alle.

Avrenning fra fisketransport kan forårsake glatte og sleipe veger, og kan være til fare for miljøet. Ved å stanse disse kjøretøyene, unngår vi trafikkfarlige situasjoner.

Ved å kontrollere at kjøre og hviletid er i henhold til regelverk og at kjøretøyet ikke er lastet med mer enn tillatt, gjør vi det vi kan for å unngå sosial dumping i bransjen.

Sikring av barn i bil og bruk av bilbelte er vår enkleste livsforsikring. Derfor kontrollerer vi at bilbelte blir brukt, og at barna er forsvarlig sikret i bilen.

Det er viktig for trafikksikkerheten til alle trafikanter at bremsene virker som de skal på lette og tunge kjøretøy og tilhengere. Like viktig er det at dekkene har riktig mønsterdybde, og at lysene er i orden. Vi er derfor daglig ute og kontrollerer både bremser, dekk og lys på kjøretøy og tilhengere.

Under denne kontrollen ble følgende avdekket:

Fredags kveld og lørdag formiddag hadde vi samarbeidskontroll med politiet i Surnadal. Egentlig skulle vi til videre til Oppdal lørdag morgen, men samarbeidet fungerte så bra at det ble en ekstra kontroll-dag i Surnadal.

Kontrollen avdekte et vidt spekter av feil, og over halvparten av de kontrollerte kjøretøyene hadde tekniske mangler som må utbedres og godkjennes enten på et godkjent verksted eller hos Statens vegvesen. Ulovlige modifikasjoner må alltid til Statens vegvesen for etterkontroll. Det kan f.eks være ulovlige senkesett, trimming av moped, ulovlige eksosanlegg med mye støy osv.

To førere blir anmeldt for å kjøre med tilhenger uten at lyskontakten er koblet til. En fører anmeldes for trimming av moped. Den ble avskiltet og mopeden må settes i original stand før den skal godkjennes på nytt hos Statens vegvesen.

En mann kontrollerer om en moped er trimmet
Trimmet moped ble avskiltet.

Det ble gitt et stort antall bruksforbud. En lastebil hadde et containerflak som medførte et trafikkfarlig overheng bak. Det var et par tilfeller med mangelfull lastsikring, og et større antall som manglet bremselys eller brems på tilhenger. 

En fører med lett MC fikk 1000 kr i gebyr for utslitt dekk. Det ene dekket var godt under 1.6 mm, det andre dekket var nesten like dårlig, men det ble ikke gebyr. Begge dekkene må byttes. med påfølgende etterkontroll på godkjent verksted.

En fører fikk 5000 kr i gebyr for å kjøre med en avregistrert tilhenger. Bruksforbud inntil tilhengeren blir registrert igjen.

En fører fikk avskiltet bilen sin pga manglende PKK (EU-kontroll). Føreren var klar over problemet og var ikke overrasket over at ferden endte på kontrollplass. Men etter en teknisk kontroll ble det vurdert at kjøretøyet var i trafikksikker stand, og føreren kunne bestille seg prøveskilt via vegvesenets selvbetjeningsløsning. Når dette var ordnet kunne vi skrive ut dagsprøvekjennemerker i kontrollbilen. Både fører og passasjer var fornøyd med at de kunne kjøre bilen hjem.

En bil er avskiltet
Avskiltet pga manglende EU-kontroll, fikk ordnet prøveskilt på stedet.

En fører fikk bilen avskiltet pga alvorlige tekniske mangler. Mangellappen med etterkontroll hos Statens vegvesen ble ganske lang til slutt. Mest alvorlig var et senkesett som var ulovlig modifisert. Det påvirker bl.a hjulstillingen, og det ene bakdekket hadde synlig kord på innsiden av dekket. Det er i seg selv et bruksforbud. Etter at kontrollen ble avsluttet parkerte føreren bilen i et hjørne på kontrollplassen. Der avsluttet han seansen med å børne så blårøyken stod rundt bilen (!) Etter kort tid eksploderte høyre bakdekk. Det var samme dekk som medførte bruksforbud pga synlig kord, og det viser hvor farlig det kan være å kjøre med dårlige dekk. Da tåler de ikke lenger den belastningen det er laget for. Dette er ikke akseptabel oppførsel i trafikken, og politiet kom til kontrollplassen kort tid etterpå. De tok en alvorsprat med føreren, og Statens vegvesen sender inn en anmeldelse som politiet følger opp i ettertid.

En bil som er senket
Børning medførte punktering.

Etter en kort natts søvn på det lokale hotellet, ble det en liten utsettelse før vi kunne fortsette med våre kontroller. Noen hadde i løpet av natten utført hærverk på kontrollbilen. Begge dekkene på venstre side var flate og tomme for luft. Vi fikk assistanse fra Viking ganske kjapt, og etter et kort opphold på verksted, kunne kontrollene fortsette.

En bil er punktert
Hærverk på kontrollbilen.

Noen liker ikke at Statens vegvesen driver kontroller, men resultatene viser at det er et stort behov for å komme tilbake.

Vi jobber for trafikksikkerhet, og både vi og alle som ferdes i trafikken, har et felles ønske om å komme trygt hjem.

Resultat

Antall tunge kjøretøy over kontrollplass: 4
Antall kontrollerte lette kjøretøy: 42
Antall observerte for bruk av bilbelte: 155

Antall anmeldelser: 4
Antall bruksforbud: 20
Antall avskiltinger: 3
Antall kjøretøy med skriftlige mangler: 24
Antall dekk/kjettinggebyr: 1
Antall andre gebyr: 2

Powered by Labrador CMS