Gravemaskin og to mann i sving med å lage ring av steinblokker rundt brukaret.
Arbeidet er godt i gang, og her ser vi ringen av stein som legges rundt pilaren så det skal tåle mer trykk fra elva.

Flomforebygging av Dønnem bru

Den gamle brua øverst i Øvre Surnadal har stått i mot mang en flom siden den ble bygget i 1953. Nå skal den få omfattende oppgraderinger for å tåle fremtidens uvær.

Dønnem bru skal flomsikres, og arbeidet er allerede godt i gang. Trollheimsporten har snakket med byggeleder Morten Uglestad, ansatt i Møre og Romsdal fylkeskommune. 

 - Hva er det som skal gjøres med brua?

- Det er i hovedsak erosjonssikring og forsterking av brua. Den er gammel, og det er  ikke uvanlig at det blir utvasking under fundament som står ute i vannet. I tillegg har Gyda satt sine spor, forteller Uglestad.

- Kort sagt skal vi foreta kappestøp omkring midtpilaren, plastring av pilar og forsterke en tverrbærer av stål.

For å lette adkomsten til pilarene, er det etablert en anleggsvei ut i elva. Det er tilkjørt store steinblokker, som nå er tilpasset og plassert ute i elva. Her skal de foreta understøp av midtpilaren, for å sikre mot videre erosjon.

- Her skal det etableres en ring av stein som vern om pilaren som står ute i vannet, såkalt kappestøp, forteller han. Støpningen skal skje på ettermiddag 13. august.

Rolig elv renner forbi arbeiderne under brua.
Her klargjøres det for kappestøp av midtpilaren.

 Vil bevare uttrykket

- Dønnem bru har steinsatte pilarer, og fugene begynner å bli slitt mellom steinene. Derfor skal vi plastre for å sikre selve pilaren i etterkant. Dette medfører at vi skal støpe rundt pilarene og opp i høyde. Det var først prosjektert med at vi skulle støpe helt opp, forklarer Ulestad.

- Men det er ikke ofte å se slike steinsatte pilarer. Derfor ønsker vi i fylkeskommunen å kunne bevare uttrykket. Vi fikk til en ny behandling av saken, og det ble avgjort i dag at vi bare skal la kappestøpen nå cirka halvannen meter opp fra fundamentet. Dermed blir over halve pilaren synlig slik den er i dag. Det er viktig å bevare det gamle også, mener Uglestad.

Tidlig i vinter ble det utført arbeid med reparasjon av betong og rekkverk. 

 - Blir brua stengt?

- Vi har i utgangspunktet ikke tenkt å stenge brua, og det er ikke nødvendig med det vi holder på med nå. Når vi skal forsterke tverrbæreren, kan det kanskje bli behov. I så fall blir det en veldig kort periode på kveld og natt. 

Arbeidet ute i elva skal være ferdigstilt i løpet av september. Vi har fått godkjenning av statsforvalteren til å arbeide i en begrenset periode mellom juni og september, slik at vi ikke forstyrrer fiskevandringen. Slik sett er det en nokså hektisk tidsfrist. Men vi er greit i rute ved Dønnem så langt. 

Han legger til at arbeiderne jobber firedagersuke, med lange arbeidsdager. Consolvo står for arbeidet med vedlikeholdet, og deres mann kommer fra Otta. I tillegg er det innleid to dykkere fra Stryn til å ta seg av arbeidet under vann. Mesta står for selve gravearbeidet.

- En fin gjeng, sier byggeleder Morten Uglestad.

Bru med gamle brukar av stablet stein. Anleggvei i front med gravemaskin under brua.
Dønnem bru skal flomsikres. Her er det kjørt på pukk for å lage tilkomst til brukaret uti elva.
Brudekket med slitt betong og rekkverk med store gliper.
Dønnem bru ble utbedret til sin nåværende form i 1970. En smule mer gjengrodd landskap enn på bildet under..
Svart-hvitt foto av arbeidsfolk på den nybygde veien på 50-tallet i et åpent og vinterkledd landskap.
Det var andre arbeidsforhold den gangen gamle Dønheim bru ble bygget i 1953. Fra venstre: Olaf Gulla, Eirik Storholt, Lars H. Røv, Sivert Sande, Gunnar P. Sæter, Olaf Bredesen, Jo Fiske, Mikkel Aune (bas), Emil Fiske og Petter Dønnem.
Powered by Labrador CMS