Sparebank 1 Nordmøre melder:
Advarer mot svindelforsøk per telefon
Det er for øyeblikket stor svindelaktivitet mot bankkunder. I SpareBank 1 Nordmøre har flere kunder meldt at de mottar telefonsamtaler fra noen som utgir seg for å være «Politiet». Svindlerne innleder samtalen med at det er oppført en lånesøknad i deres navn og vil verifisere dette. Kundene blir så satt over til «SpareBank 1 Sikkerhet», hvor da forsøket på svindel fortsetter.
Ved hjelp av denne fremgangsmåten blir kunder oppfordret til å oppgi
innloggingsinformasjon, engangskoder og overføringer via Vipps. På denne
måten forsøker svindlerne å tømme kontoene, og i en del tilfeller blir
svindelen gjennomført.
– De som ringer opp er sterkt manipulerende og høres overbevisende ut.
Deres intensjon er å stresse og villede bankkunder. På grunn av at vi har
opplevd flere tilfeller på kort tid, og at det nærmer seg påskeferie advarer vi
nå mot disse svindlerne, sier Even Gaarde-Landre, kommunikasjonsrådgiver i
SpareBank 1 Nordmøre. – Svindlerne bruker kyniske og utspekulerte metoder,
og det er viktig å være på vakt.
–Hverken vi, politiet, eller noen andre banker, vil be kunder om å oppgi
BankID- informasjon, passord eller koder. Oppfordringen vår hvis man
kommer opp i en slik situasjon, stopp opp og tenk deg om, sier Gaarde-Landre.
Kunnskap og bevissthet er de viktigste midlene vi har for å bekjempe svindel.
Budskapet er enkelt: Om noen ringer, SMS-er eller mailer deg og på noen som
helst måte ber deg om å oppgi personlige koder eller passord – er det fare
på ferde. Legg på eller la være å besvare henvendelsen. Uten disse
opplysningene får ikke svindlerne utrettet noen ting. Derfor er det så viktig at
alle sprer denne informasjonen til flest mulig.
Avslutt samtalen og kontakt banken din
Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel?
Avslutt samtalen og ta kontakt med banken din umiddelbart og politianmeld
saken. Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere
og stoppe transaksjonen.
Her er våre råd for å unngå svindel:
1. Aldri oppgi BankID-informasjon eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank,
familie, venner eller andre.
2. Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord. Får du en slik
forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
3. Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken
din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe
transaksjonen.
4. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi
kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
5. Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme
passord flere steder.