Sparebank 1 Nordmøre melder:

Toppen av byningen til Sparebank 1 Nordmøre i Surnadal, med bankens logo

Advarer mot svindel­forsøk per telefon

Det er for øyeblikket stor svindelaktivitet mot bankkunder. I SpareBank 1 Nordmøre har flere kunder meldt at de mottar telefonsamtaler fra noen som utgir seg for å være «Politiet». Svindlerne innleder samtalen med at det er oppført en lånesøknad i deres navn og vil verifisere dette. Kundene blir så satt over til «SpareBank 1 Sikkerhet», hvor da forsøket på svindel fortsetter.

Ved hjelp av denne fremgangsmåten blir kunder oppfordret til å oppgi innloggingsinformasjon, engangskoder og overføringer via Vipps. På denne måten forsøker svindlerne å tømme kontoene, og i en del tilfeller blir svindelen gjennomført.

– De som ringer opp er sterkt manipulerende og høres overbevisende ut. Deres intensjon er å stresse og villede bankkunder. På grunn av at vi har opplevd flere tilfeller på kort tid, og at det nærmer seg påskeferie advarer vi nå mot disse svindlerne, sier Even Gaarde-Landre, kommunikasjonsrådgiver i SpareBank 1 Nordmøre. – Svindlerne bruker kyniske og utspekulerte metoder, og det er viktig å være på vakt.

–Hverken vi, politiet, eller noen andre banker, vil be kunder om å oppgi BankID- informasjon, passord eller koder. Oppfordringen vår hvis man kommer opp i en slik situasjon, stopp opp og tenk deg om, sier Gaarde-Landre.

Kunnskap og bevissthet er de viktigste midlene vi har for å bekjempe svindel. Budskapet er enkelt: Om noen ringer, SMS-er eller mailer deg og på noen som helst måte ber deg om å oppgi personlige koder eller passord – er det fare på ferde. Legg på eller la være å besvare henvendelsen. Uten disse opplysningene får ikke svindlerne utrettet noen ting. Derfor er det så viktig at alle sprer denne informasjonen til flest mulig.

Avslutt samtalen og kontakt banken din

Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Avslutt samtalen og ta kontakt med banken din umiddelbart og politianmeld saken. Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

Her er våre råd for å unngå svindel:

1. Aldri oppgi BankID-informasjon eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
2. Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
3. Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.
4. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
5. Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.


Powered by Labrador CMS