Legemiddelavvik i Rindal kommune:
– En svært alvorlig sak
Det sier Sivert Dombu, konstituert kommunedirektør i Rindal Kommune, om legemiddelavviket, som ble oppdaget innenfor omsorgstjenestene i kommunen.
I en pressemelding torsdag 21. januar, meldte Rindal kommune at det har blitt oppdaget et avvik og at det er 19 sterke smertestillende tabletter som manglet.
Sivert Dombu forteller at saken er en stor belastning for de ansatte i omsorgstjenestene:
– Hvordan vi håndterer en slik sak er ikke bare et spørsmål om hvordan ledelsen tar vare på sine ansatte, men også om hvordan vi kan ta vare på hverandre, som kollegaer. Det er mange ansatte som er berørt innen omsorgstjenestene i kommunen, sier Sivert Dombu, og fortsetter:
– Vi har hatt gruppevise møter gjennom dagen for å sørge for kjennskap og informasjon om saken til de ansatte. Mange kjenner det som ei belastning og har det vondt nå. Det er derfor viktig at vi støtter hverandre og tar godt vare på hverandre.
Prosessen videre
Når det gjelder den videre prosessen, er det for tidlig å svare noe konkret, forteller Sivert Dombu.
– Men kommunen jobber på spreng og samarbeider med både politiet og andre involverte, som Statsforvalteren (fylkeslegen). Vi jobber for å få til en ordentlig og skikkelig oppfølging, og å få nøstet opp saken så godt som det lar seg gjøre, sier Dombu.
Politiet i Orkland er varslet om saken og forholdet vil bli formelt anmeldt.
Trenger råd og veiledning
Avviket ble oppdaget på fredag, rett før helga startet, noe som er en av årsakene til at det har tatt tid før saken ble varslet videre. Det har blitt jobbet tett på saken gjennom helga og i dagene som fulgte.
Kommunen trengte tid internt for å oppklare en del forhold og få oversikt, og tok deretter kontakt med Statsforvalteren for å få råd om best mulig håndtering.
– Vi har ikke vært borti en slik sak før. Derfor trengte vi å søke råd fra andre, blant annet politiet og Statsforvalteren, slik at vi kan håndtere saken best mulig, sier Dombu.