Etablerer robotlab og digital treningsarena
Torsdag inviterte Surnadal Vidaregåande skole og Strengen AS næringsliv og kommuner til et uformelt frokostmøte med etablering av robotlab ved skolen som tema.
Et tjuetalls interesserte fra bedrifter i Rindal og Surnadal, 10.klasse ved SUBUS, Møre og Romsdal fylkeskommune, Indre Nordmøre opplæringskontor, Newton-senteret, samt representanter fra både Surnadal og Rindal kommune var møtt frem til det uformelle frokostmøtet.
Temaet for frokosten var arbeidet for å få etablert en egen robotlab på skolen. Målet med denne er å styrke automatiserings- og helsefaga ved skolen , men robotlaben skal òg hjelpe bedrifter i regionen til å øke kompetansen sin innen robotisering, automatisering og digitalisering.
Nå i første omgang er det satt i gang et forprosjekt som er finansiert av Møre og Romsdal fylkeskommune. Målet med forprosjektet er å se om en kan lykkes med å drifte en robotlab. Forprosjektet blir leda av Strengen AS.
Viktig å få næringslivet inn i skolen.
Rektor Hilde Andersen innledet med en orientering om Surnadal Videregående skole. Skolen har i skoleåret 2024 - 25 203 elever. 160 elever fra Surnadal, 29 elever fra Rindal, 10 fra Heim, og 4 fra andre kommuner. Andersen fremhever viktigheten av å kunne opprettholde samarbeidet med Trøndelags- kommunene.
Skolen har mistet 100 elever de siste årene. Dette er bekymringsverdig, sier Andersen. Næringslivet i regionen er avhengig av rekruttere arbeidskraft, og da må det tenkes nytt, med et tett samarbeid mellom skole og næringsliv.
Andersen gikk også igjennom utdanningstilbudet ved skolen i dag. Surnadal Videregående skole er den eneste skolen på Nordmøre som har VG2 og VG3 Automatisering.
- Inn imot det prosjektet vi har et samarbeid med Strengen AS om, så er fokuset først og fremt retta mot automatisering, men også mot Helse- og oppvekstfag, sier Andersen.
- De er utrolig mye spennende som skjer innenfor velferds-teknologi.
Andersen avsluttet med å vise eksempler på allerede etablerte samarbeid mellom det lokale næringslivet og skolen i dag.
Ole Bjørn Grytbakk, Avdelingsleiar EL / BA / TP ved Surnadal Videregående skole, fortsatte med å vise hvilke robot-typer skolen har, blant annet kjøpt inn sammen med Hydro, Talgø og Pipelife. De blir blant annet brukt til å kjøre fagprøver.
Det er takket være støtte fra industrien vi har kunnet anskaffe disse, forteller Grytbakk. Det er også kjøpt inn en robot med midler fra Møre og Romsdal Fylke.
Videre har de også kjøpt inn 3D-printer og droner, samt at de har mottatt et trettitalls droner fra Statnett i forbindelse med at de har skiftet ut sine.
Skolen har også fått innvilget midler til å anskaffe VR/AR utstyr og 3D skanner.
Samarbeidet med Strengen rundt anskaffelse av mer utstyr er midt i blinken, fortsetter Ole Bjørn. Skolen har lærekrefter som kan bruke det i skolesammenheng, og i opplæringspakker som kan være aktuelle for næringslivet.
Bygger et kompetansemiljø innen digitalisering
Birger Johnsen, daglig leder i Strengen AS, fortsatte med å orientere kort om Strengen og prosjektet. Strengen har i dag 16 eiere, alle private bedrifter, som dekker mer eller mindre hele næringslivet i Surnadal og omegn, herunder også Trøndelags- kommunene i randsonen. Hovedrollen til Strengen er å være bindeledd og igangsetter.
- Strengen skal gjøre regionen mer synlig, og øke frekvensen av samarbeid, sier Johnsen. Som prosjektet vi presenterer i dag er et eksempel på.
Birger Johnsen redegjorde for historikken til prosjektet som har fått navnet Robotlab og digitalt treningssenter. Prosjektet var opprinnelig planlagt etablert i Industrivegen på Røtet, men ble senere foreslått flyttet til Surnadal videregående skole, blant annet for å kunne bruke eksisterende lokaler og lærerkrefter ved skolen, samt å spare investeringskostnader til utstyr. Forprosjektet finansieres med midler fra Møre og Romsdal Fylkeskommune.
En robotlab er viktig for at bedriftene i regionen skal ha tilgang til lokal, kortreist arbeidskraft, sier Johnsen videre. Det gjør det mulig å bygge opp et kompetansemiljø innen digitalisering, og hovedmålet er å få styrket linjene ved VGS og dermed styrke skolen. Dette vil trekke flere ungdommer til bygda, og knytte regionen tettere opp mot flere kompetansemiljø i landet, eksempelvis NTNU, sier Johnsen.
Brukere av laben er naturlig nok elever ved skolen, men også operatører i bedrifter. Praksiskandidatene vil få et utvidet tilbud, og elever ved SUBUS og andre skoler i regionen kan også dra nytte av laben.
Utstyret som er planlagt i en slik robotlab er blant annet industriroboter, utstyr for robotsveising, 3D- printere og skannere, VR/AR briller, AGV (Automatic Guided Vehicle), sensorer og software for kunstig intelligens.
Forprosjektet skal være ferdig 1.mai 2025, og skal blant annet identifisere eiere og deltakere, en effektiv og lønnsom driftsmodell. Utrede utstyrsbehov og behov for ombygging av lokaler, samt få på plass en markedsplan. Målsettingen er at dette skal være et tilbud ved skolen allerede ved oppstart av skoleåret 2025-2026.
Behov for automasjonskompetanse i alle team
Torgeir Kårvand fra Hydro Aluminium informerte om automasjon og robotisering i Hydro. Hydro har klare strategiske mål, blant annet at de skal implementere automasjon for å øke produktivitet og kvalitet på sine produkter. Men også for å forbedre sikkerhet på arbeidsplassen, utvikle partnerskap, samt redusere utslipp og redusere energiforbruk.
Hydro har behov for automasjons-kompetanse i alle team.
- Alt robotlaben skal omfatte er relevant for Hydro, sier Torgeir Kårvand.
Ronnie Andersen fra Pipelife orienterte videre om automasjonsprosesser i Pipelife. Automasjonskompetanse er også viktig for Pipelife. Det er også et behov i forbindelse med etterutdanning av ansatte. Pipelife og Surnadal Vidaregåande skole samarbeider i dag på mange områder.
Ordfører i Surnadal, Hugo Pedersen, understreker at det er viktig til å tenke nytt. Det blir for lite hender i fremtiden. Det er viktig å samarbeide og finne løsninger. Automatisering og digitalisering kommer for fullt og dette er midt i blinken, sier Pedersen.
Grete Elshaug, næringsrådgiver i Rindal kommune, sier dette er et fremtidsretta og svært interessant prosjekt, som også er viktig for næringslivet i Rindal. Surnadal Videregåande skole er og viktig for Rindal.