Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nye regler skal hindre ID-tyveri
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din, skriver Nasjonal kommunikasjonsmyndighet i en pressemelding tirsdag.
For å beskytte forbrukere mot identitetstyveri, har regjeringen innført nye regler som krever at du må fremlegge originalt og gyldig identitetsbevis, for eksempel pass eller norsk førerkort, eller elektronisk ID, som BankID, for å kjøpe kontantkort eller opprette mobilabonnement.
– Nå trygger vi norske forbrukere og gjør det vanskeligere å begå digital svindel. Tidligere har det vært for enkelt å opprette mobilabonnement i andre sitt navn, det gjør vi noe med nå. Digital svindel og ID-tyveri er et alvorlig samfunnsproblem, og det er fortvilende for dem som rammes. Derfor har vi nå skjerpet reglene for identifisering ved kjøp av kontantkort og opprettelse av mobilabonnement, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Misbrukt av kriminelle
I 2023 gjennomførte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) et tilsyn hos kontantkortaktøren Mycall. Her konkluderte Nkom med at selskapet hadde brutt reglene om entydig identifisering ved etablering av mobilabonnement.
– Denne saken er et av flere eksempler på hvordan mobilabonnementer har blitt misbrukt i kriminell virksomhet, og den understreker behovet for strengere regler og bedre kontroll. De nye reglene skal forhindre at kriminelle oppretter mobilabonnement under andres identitet ved å bruke enkle personopplysninger som navn, adresse, fødselsnummer og e-post. Dette vil også gjøre det vanskeligere å gjennomføre annen svindel som å opprette falske kontoer eller kjøpe tjenester, sier Kamilla Sharma, avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom.
Flere rammes
– Vi skal være trygge når vi bruker mobiltelefonen. Med de nye reglene på plass er målet å redusere antallet ID-tyverier ved opprettelse av falske mobilabonnementer. Dette vil ikke bare beskytte enkeltpersoner, men også styrke tilliten til digitale tjenester i samfunnet, sier Sharma.
Nkom vil i løpet av året gjennomføre tilsyn for å sikre at aktørene sørger for lovpålagt ID-kontroll ved kjøp av mobilabonnement, og oppfordrer aktørene til å følge opp sine rutiner i henhold til det nye lovverket.
Les mer om de nye reglene her.