Feiret NM-suksess med kake: – En lagseier
Norsk Kvalitetsmat ble denne uka både gull- og sølvvinnere under NM i Sjømat. Det kan de takke gode råvarer og mange dyktige ansatte for, mener daglig leder Ivar Næss, linjeleder Helge Rodal og produksjonsleder for fiskemat, Ingunn Romundstad.
I Trelastveien i Surnadal ligger Norsk Kvalitetsmat, en bedrift som kanskje driver i større skala enn de fleste av sambygdingene deres er klare over.
Hver eneste uke produserer de 200 000 middager til norske hjem, og de har en produksjonsrekord på 33 tonn (!) fiskemat på én uke - snittet ligger på 25-27 tonn. Nylig passerte de 400 tonn produsert fiskemat i 2021, og budsjettert mengde for hele året er på 1200 tonn. De har 45 mann på lønningslista, 29 av dem fast ansatte.
Med et smil om munnen omtaler daglig leder Ivar Næss bedriften, hvor mange de har blitt og hvor mye de produserer, som en «godt bevart hemmelighet» i Surnadal.
– Eventyrlig utvikling
Da han og resten av Norsk Kvalitetsmat høsten 2019 investerte sju millioner kroner i en stor satsing på ny skalldyrfabrikk, uttalte Næss at det skulle gi dem flere bein å stå på – og at de ønsket å ha en offensiv tilnærming til framtida.
Den gangen hadde firmaet 18 ansatte og rundt 47 millioner kroner i omsetning (2019), og omsetningen var forventet doblet allerede året etter. Drøyt halvannet år etter åpningen av skalldyrfabrikken er det liten tvil om at den offensive tilnærmingen Norsk Kvalitetsmat ønsket seg, har gitt resultater:
Forventet omsetning i 2021 er på rundt 130 millioner kroner, og bedriften har nå 45 personer, av dem 29 fast tilsatte, på lønningslista.
– Skalldyrfabrikken går så det koster etter, og vi har faktisk blitt markedsledende i det segmentet, sier Næss.
Norsk Kvalitetsmat holdt til i Rindal fra 2002 til påska 2015. Næss innrømmer at han lurte på om de hadde tatt seg vann over hodet da de flyttet inn i lokalene i Trelastveien.
– Da vi satte på plass den første maskinen, tenkte jeg «Hva i alle dager har vi gjort? Disse lokalene er altfor store». Men nå er det jaggu fullt her. Det har vært en eventyrlig utvikling, sier han.
Roser de ansatte
Som Trollheimsporten omtalte tidligere i uka, gikk Norsk Kvalitetsmats fiskeburger helt til topps i klassen Fiskeburger/Fiskekarbonade under NM i Sjømat, i regi av Sjømatbedriftene. Torsdag tok skreikaken deres sølv i klassen Fiskekake. Begge produktene er produsert for Coop.
Det er stort for alle som er tilknyttet bedriften, forteller produksjonsleder for fiskemat, Ingunn Romundstad, og linjeleder Helge Rodal.
– Jeg har aldri tatt verken OL- eller VM-gull, men jeg tror jeg vet hvordan det føles å ta stafettgull. Dette er en lagseier, smiler Romundstad.
– Ja, det er artig at arbeidsinnsatsen vi legger ned blir lagt merke til. Det er mange dyktige folk her, som står på, så det er stas at det gir resultat, sier Rodal, og legger smilende til:
– NM-gull setter jo Surnadal litt på kartet også.
Produksjonsleder Romundstad innrømmer at de ansatte var kjempespente før resultatene var klare, og at det ble store smil da de gode nyhetene kom.
– Dette hadde ikke gått uten hver eneste ansatt, alle er like viktige. Dette er mannskapets fortjeneste, sier hun.
Også den daglige lederen er storfornøyd med de gode resultatene.
– Siden det stort sett bare er i Norge man driver med dette er vi vel i grunn verdensmestere, ler Næss med glimt i øyet, før han følger opp:
– Vi melder oss ikke på NM bare for å delta, vi er vinnerskaller. Vi har flinke folk som jobber med dette hver eneste dag, og det er de som har æren for at det gikk så bra, sier han.
Næss bekrefter at produktene, som ble levert til NM i Sjømat i Trondheim, ble hentet rett fra kjølelageret i Trelastveien. Dette for å sikre at maten som ble bedømt, gav nøyaktig den samme opplevelsen som kundene vil få når de kjøper den i butikken.
– Resultatene bekreftet jo det vi vet; at vi har gode råvarer og lager god mat, sier Næss, som forteller at flere råstoffleverandører har sendt gratulasjoner etter NM-prestasjonene, der de formidler at de setter pris på at råstoffet deres blir foredlet på en så god måte.
Ser klar effekt av gode anmeldelser
Næss forteller at gull og sølv i NM gir inspirasjon for videre satsing og utvikling:
– Vi er i en bransje der det er helt nødt til å utvikle oss hele tida. Ingen av produktene faren min og jeg begynte med da vi startet opp bedriften i 1997, er i sortimentet vårt lenger, sier han.
– Ja, nå må vi allerede tenke 2023, vi, sier Ingunn Romundstad.
Og selv om Norsk Kvalitetsmat allerede produserer 7-8 forskjellige sorter skalldyr og rundt 20 sorter fiskekaker, er linjeleder Rodal klar på at det er utallige måter å utvikle produkter, som fiskekaker og fiskeburgere, videre på.
Blant annet lanserer bedriften nyheten sliders, små burgere, til årets grillsesong.
– Den skal jeg love er god, smiler Rodal.
Før fjorårets grillsesong fikk flere av Norsk Kvalitetsmats produkter terningkast seks i ulike tester, og Ivar Næss forteller at det har umiddelbar effekt.
– Ja, vi merker det med én gang. Butikkene responderer og tenker at «Dette produktet må vi ha», så det gjelder å benytte anledningen. Vi har allerede merket stort trykk etter NM-resultatene også, sier han.
– Man ser det godt på de ansatte også. Det betyr mye å få terningkast seks eller NM-gull, da gliser hele gjengen bredt. Det skaper stolthet, sier Helge Rodal.