Nordmøre Interkommunalt Politisk Råd
Innspill til fylkeskommunedirektørens forslag til Økonomiplan 2025-2028 med budsjett 2025
Nordmørsstrategien har som målsetting å bidra til et bærekraftig og attraktivt Nordmøre. En viktig og grunnleggende delstrategi for Nordmørsløftet er bostedsattraktivitet og næringsattraktivitet, der et viktig delmål er: Vi bygger regionen sammen. Næringslivet må ha effektive og sømløse transportmuligheter og større bo- og arbeidsmarkedsregioner som styrker konkurransekraften for kritisk kompetanse og vekstmuligheter for viktige næringsklynger for Nordmørsregionen.
Fergetilbudet er livsnerven for nærings- og samfunnslivet
Møre og Romsdal er et næringsfylke, men også fergefylke, for å drive næringsliv på kysten er vi avhengig et godt fergetilbud. Ferge er veien vår og da må vi ha den mest mulig åpen for trafikk, vi kan ikke akseptere at åpningstiden på våre fergestrekninger reduseres. Dette vil ha store konsekvenser for næringslivet som er avhengig av effektiv transport for å levere varer, og for innbyggernes tilgjengelighet mellom kommunene for å ta del i skole-, fritids- og kulturliv. Dagens første og siste fergeavgang er avgjørende for at fritids- og arbeidsreisende skal kunne benytte seg av flyplassen på Kvernberget for å komme seg videre uten å måtte bruke ekstra reisedager. Samtidig er fergestrekningen Kvanne-Rykkjem viktig for å sikre nødvendig arbeidspendling mellom Sunndal og Surnadal, ikke minst til Hydro Sunndal.
Det må være mulig å kunne reise kollektivt til Kvernberget fra hele regionen. Tidligere ordninger har ikke fungert, og nå er det på tide at Fram Ekspress får en tilpasset rute til og fra flytilbudet på Kristiansund lufthavn Kvernberget.
Tingvoll videregående skole må utvikles sammen med næringslivet og kommunen
Forslaget om å legge ned Tingvoll videregåande skole gjør Nordmøre IPR bekymret. Dette vil være et tap for Tingvoll, men også for resten av regionen.
Tingvoll vgs har viktige linjer for regionens behov for kompetanse. Skolen har gode resultater både faglig og gjennomføringsmessig, og har hatt gode søkertall de siste årene.
Nordmøre IPR håper politikerne i fylkeskommunen heller vil bidra med å utvikle Tingvoll videregående skole, sammen med næringslivet og kommunen.
Planleggingsmidler til Todalsfjordprosjektet
Fergeavløsningsprosjektet Todalsfjordprosjektet er svært viktig for næringsliv og samfunnsliv på Nordmøre. Det har siden 1930-tallet vært arbeidet for å realisere en fergefri forbindelse mellom Surnadal og Sunndal/Tingvoll for å bygge en felles bo- og arbeidsregion på indre Nordmøre.
For Nordmøre IPR er det svært viktig at Todalsfjordprosjektet nå er neste store fylkeskommunale fergeavløsningsprosjekt som skal realiseres i Møre og Romsdal. Nordmøre IPR kommune er derfor glad for at fylkeskommunedirektøren foreslår å sette av 38 millioner til arbeidet med reguleringsplan for Todalsfjordprosjektet fordelt over de kommende fire årene.
Vi er likevel skuffet over at kun er satt av midler til vindmålinger de tre første årene. Kostnadene for det planlagte reguleringsarbeidet er, slik Nordmøre IPR forstår, estimert til om lag 62 millioner. Følgelig mangler det om lag 24 millioner for å kunne fullfinansiere reguleringsplanen. Nordmøre IPR er opptatt av fremdrift i prosjektet, og ber om at det settes av tilstrekkelig med midler allerede fra 2025, slik at reguleringsarbeidet kan igangsettes utover de foreslåtte vindmålingene
FRAM rute 901 Togbussen må videreføres
I Fylkeskommunedirektørens forslag til Økonomiplan med handlingsprogram 2025-2028 med budsjett 2025, er det ikke lagt inn midler opprettholdelse av Togbussen mellom Kristiansund og Oppdal (FRAMs rute 901). Det fremmes heller ikke forslag om nedlegging av denne Togbussen. Nordmøre IPR forventer at Togbussen opprettholdes.
Rute 901 Togbussen er det eneste kollektivtilbudet som binder Kristiansund og Nordmøre sammen med Oppdal, E6 og Dovrebanen. Ruta går langs hele rv. 70, via Tingvoll, og har forgreninger til Molde og Surnadal. Togbussen har hatt en positiv trafikkutvikling i 2024 etter at Randklev jernbanebru på Ringebu ble gjenåpnet den 20. mai, etter å ha vært stengt i ni måneder, og togtrafikken igjen går som normalt til normale ruter på Dovrebanen.
Nordmøre IPR ber om at nødvendige midler til drift at FRAMs rute 901 Togbussen innarbeides i fylkeskommunens Økonomiplan med handlingsprogram 2025-2028 med budsjett 2025.
Sundbåten i Kristiansund
Gratis sundbåt har vært en stor suksess med en dobling av antall reisende. Over 211.000 personer reiste med Sundbåten i 2023. Sundbåten er et viktig supplement til bussruter, spesielt i områder rundt havnebassenget. Stadig flere parkerer i nærheten av anløpsstedene, for så å ta Sundbåten siste del.
Vi er bekymret for at kutt i finansiering fra fylket vil gi et dårligere kollektivtilbud i Kristiansund etter som Sundbåten har fått en stadig sterkere posisjon som en viktig del av byens kollektivnettverk.
Vi tror at kutt i tilbudet til Sundbåten gjør at fylkeskommunen vil måtte kompensere med å utvide bussrutene, noe som vil bli dyrere løsning. Gratis sundbåt er et bærekraftig kollektivtiltak som bidrar til å redusere bilbruk og øke bruken av kollektivtransport. Dette vil være å gå imot nasjonale føringer om å øke bruken av myke trafikanter og kollektivtrafikk, være en kortsiktig løsning som heller vil føre til økte kostnader for fylkeskommunen og et dårligere kollektivtilbud i lang tid framover.
Med vennlig hilsen
Ingrid Rangønes
Leder IPR
Ordfører Averøy
(sign.)
Ståle Refstie
Nestleder IPR
Ordfører Sunndal
(sign.)
Svein Roksvåg
Ordfører Smøla
(sign.)
Hanne-Berit Brekken
Ordfører Aure
(sign.)
Knut Sjømæling
Ordfører Gjemnes
(sign.)
Kjell Neergaard
Ordfører Kristiansund
(sign.)
Hugo Pedersen
Ordfører Surnadal
(sign.)
Ingrid Waagen
Ordfører Tingvoll
(sign.)