Norges Automobilforbund
Skraper du ikke frontruta kan lappen ryke
Slurver du med iskrapingen eller kjører med dugg på rutene, risikerer du førerkortbeslag.
- Verre er det at du kan kjøre ned noen som er ute og går eller sykler, advarer NAF.
Vi er inne i den tiden av året der isen legger seg på bilrutene om natta. Vekslende vær kan også gi skikkelig stålis på rutene. Da er det viktig å ha riktig utstyr og bruke tid på å få rutene fri for is.
- Jeg ser svært ofte bilister som ikke er flinke nok til å skrape rutene før de kjører. Det er ikke bra i det hele tatt fordi vi helt avhengige av å se omgivelsene godt når vi kjører bil, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
- Så mye som 90 prosent av det du henter inn av informasjon når du kjører, får du gjennoms synet. Da sier det seg selv at det å kjøre uten å ha tilstrekkelig sikt er svært farlig.
NAF mener bilistene må bli flinkere til å skrape rutene før de kjører bil.
- Hvert år ser vi oppslag der politiet stopper bilister som ikke har god nok sikt fordi det er is, snø eller dugg på rutene. Det tar noen få minutter å skrape vekk isen eller å fjerne dugg fra rutene, og blir du stoppet kan du i ytterste konsekvens miste førerkortet. Det som bør bekymre mest er likevel at du kjører av gårde uten å egentlig se hva som er foran eller på sidene av bilen, sier Svendsen
Bruk forvarming av bilen
De fleste moderne biler har mulighet for å forvarme kupeen. På den måten kan bilen gjøre jobben for deg. Forvarming kan tidsinnstilles kvelden i forveien eller du kan skru den på mens du drikker morgenkaffen.
- Det handler om å gå inn i en app og starte oppvarmingen. Ikke bare kommer du til en bil med rene ruter, du kommer også til en varm bil. Kjører du elbil vil den i mange tilfeller også forvarme batteriet for deg. Det betyr mindre slitasje og økt rekkevidde, sier NAF-rådgiveren.
- Det samme gjelder om du har en dieselbil. Motoren blir varmet opp og du får lavere drivstofforbruk og mindre slitasje på motoren, fortsetter Svendsen.
Isskrape og kost er obligatorisk i vinterhalvåret
Det er viktig å ha en god isskrape i bilen uansett om bilen din har mulighet for forvarming eller ikke.
- Du må ikke ha en fancy isskrape med ulike funksjoner. Det holder med en enkel isskrape, sier Jan Harry Svendsen. - Et lurt tips for å unngå at du lager riper i ruta når du skraper er å holde ruten ren for skitt, fortsetter han. For å fjerne dugg bruker du bilens defroster. Har bilen din oppvarmet frontrute er dette en god ting å bruke den på.
- Fjerner du snø og is fra mattene gjennom vinteren, og banker av deg på føttene før du setter deg inn i bilen reduserer du duggdannelsen inne i bilen. Dugg er fukt som fordamper. Har du våte matter, øker faren for dugg på innsiden av rutene, sier Svendsen. NAF minner også om at man heller ikke må glemme å gjøre rent bilens utvendige speil.
- Sikkerhet handler om god sikt og sidespeilene er viktige for sikten bakover når du kjører, og når du skal parkere. Gjør det til en regel at du også fjerner snø og is fra speilene før du kjører. Mange nye biler har oppvarmede speil. Skru på varmetrådene før du begynner å skrape og koste bilen, rådgir Svendsen
Har det snødd gjennom natten eller man kommer til en bil full av snø, må man også fjerne all snøen før man kjører.
- Snø som ligger på taket kan skli fremover om du bremser. Da ser du ikke mye, og vindusviskerne er sjanseløse i en slik situasjon. Det er rett og slett ordentlig farlig, avslutter Jan Harry Svendsen.