Sprukket asfalt, med et NAF-merke ved siden av.
NAF er bekymret for forfallet på fylkesveiene NAF. Bildet er fra fylkesvegen i Lomundalen i Rindal.

Så mye brukte fylkene våre på vedlikehold av veiene i 2024

Møre og Romsdal brukte 1,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor, mens Trøndelag brukte 1,7 milliarder. Per innbygger er dette hhv. 5529 kroner og 3511 kroner. I Trøndelag var dette litt mindre enn året før, og litt under gjennomsnittet for fylkene. I Møre og Romsdal ble det brukt litt mer enn året før, og tredje mest i landet pr innbygger.

Totalt brukte alle fylkene 16,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i 2024. Det viser tall utarbeidet av Statistisk sentralbyrå (SSB) for NAF. I gjennomsnitt brukte fylkene 3764 kroner per innbygger, men det er store forskjeller, skriver NAF i en pressemelding.

Veiforfall på 10,6 milliarder kroner

Møre og Romsdal er et av fylkene med størst etterslep på vedlikehold av veiene. Det vil koste hele 10,6 milliarder kroner å fjerne forfallet som har bygget seg opp. Likevel ble det kun brukt 1,5 milliarder på drift og vedlikehold i fjor, en liten økning fra året før. I Trøndelag er etterslepet på 8 milliarder kroner.

– Folk ser at veiene råtner på rot mange steder. Asfalt smuldrer opp, veikanter glir ut og broer og tunneler trenger oppgraderinger. Disse tallene gir liten grunn til å tro at veistandarden har blitt bedre i året som har gått, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Vedlikehold av veiene har blitt mye dyrere

Kostnaden til drift og vedlikehold har skutt i været. På fem år har det blitt nær 30 prosent dyrere å vedlikeholde veiene, ifølge SSB. Riksrevisjonen har tidligere kritisert at kostnadene til drift og vedlikehold av veiene øker uten at veiene hverken blir tryggere eller i bedre stand.

Til sammen bruker fylkene 4,3 prosent mer på drift og vedlikehold i 2024 enn året før, justert for inflasjon. NAF mener dette ikke monner.

– Skal vi unngå at fylkesveiene faller fullstendig sammen må pengebruken opp, og vi må få mer trygg vei for pengene. Staten må bidra med mer, og fylkene må sørge for at pengene kommer frem og brukes der de trengs mest, sier Handagard.

Hun viser til at det samlede forfallet på fylkesveiene kan koste 105 milliarder kroner å utbedre. Dette er basert på Statens vegvesens beregninger, som ble lagt frem i 2023.

– Slik det er i dag øker forfallet år for år, og kostnaden for å utbedre veiene skyter i været. Fylkene klarer ikke ta unna slitasjen på veinettet år for år, sier Handagard.

Tallene for etterslep på vedlikehold er basert på Vegvesenets leveranser 3. oktober 2023. Tallene for vedlikeholdsetterslep er fordelt på nye fylker etter fordelingen av etterslepet i Vegvesenets rapport fra 2013. Deretter alle tall justert til 2024-kroner.

Powered by Labrador CMS