TFP Forum
For å lykkes må det være bredde og styrke i engasjementet
Om lag 20 representanter fra næringsliv og kommune var møtt opp til TFP forum i Svorkasalen forrige uke. På agendaen sto blant annet informasjon om hvordan Todalsfjordprosjektet ville arbeide fremover for å bidra til til realisering av prosjektet,
Per Ove Nydal, fungerende styreleder i Todalsfjordprosjektet AS, ønsket velkommen og innledet med en kort presentasjon og bakgrunnen for hans involvering i Todalsfjordprosjektet. Han gikk videre inn på betydningen av Todalsfjordprosjektet for regionen. Han fremhevet at Todalsfjordprosjektet ville gjøre kommunene i regionen mer robuste, men som han også understreket:
- Det er klingende mynt som gjør om du får bygd eller ikke bygd.
Nydal gikk også kort igjennom vedtektene for Todalsfjordprosjektet, styrets sammensetning og en oppdatering siden siste TFP forum.
Ny daglig leder i Todalsfjordprosjektet, Tove Lise Torve, ønsket også velkommen før hun overlot ordet til Bjørn Harald Hansen fra Ontogeny Consulting. Ontogeny Consulting gjennomførte i 2023 på oppdrag av fergeavløsningsprosjektene på Nordmøre en næringslivanalyse om ringvirkningene av et fergefritt Nordmøre.
Døgnåpen veg
Hansen fremhever blant annet at Nordmøre i dag har utfordringer med transportsystemet, og det er begrenset fremkommelighet mellom kommunene.
Hansen viser videre til at mange næringslivsgevinster utelates ved prioritering av av større gevinster i forbindelse med investering i kritisk infrastruktur. Økt produktivitet for lokalt næringsliv kan sees som et tillegg til klassiske kost-nytte analyser. Resultatene fra analysen viser at det er et stort mulighetsrom for verdiskapingsgevinster som følge av fergeavløsningsprosjektene, 30-70 milliarder i løpet av 70 år. Dette gjennom større arbeidsmarkeder, mer effektive og attraktive bo- og arbeidsregioner, og høyere verdiskaping over tid.
Fergeavløsningsprosjektene vil redusere reisetid mellom de ulike kommunene, gi flere arbeidsplasser innen pendleravstand, og gi døgnåpen veg.
Svinvikalternativet
Per Gunnar Løset holdt deretter en innledning og status om Todalsfjordprosjektet fra vegeier, Møre og Romsdal Fylkeskommune.
Svinvikalternativet innebærer ny veg og tunnel fra rv. 70 ved Ålvundfossen til Rakaneset, bru til Svinvik, og ny veg i en øvre trase forbi Nordvik. Kostnaden til reguleringsplanlegging blir innarbeidd i økonomiplan 2024-2027.
Kostnadsrammen for Svinvikalternativet er nå estimert til 4699 millioner (2024 kroner), en kostnad som søkes finansiert gjennom mva.kompensasjon, bompenger, fylkeskommunalt låneopptak og eventuelt andre finansieringsbidrag.
Løset redegjorde også for reguleringsplanprosessen og forslag til økonomiplan for 2025-2028 hvor det er satt av 38 millioner til reguleringsplanen, en underdekning på 24 millioner.
Todalsfjordprosjektet tar initiativ til spleiselag
Todalsfjordprosjektet AS tar initiativ til et større arbeid for å bedre rammevilkårene for fergeavløsningsprosjektet, gjennom blant annet politisk påvirkningsarbeid.
Her nevnes også muligheten for en lengre bompengeperiode enn den ordinære på 15-20 år, opp imot 40 år.
Reguleringsplanen mangler 24 millioner for fullfinansiering, mot tidligere 36 millioner. Et bedre utgangspunkt enn tidligere. Det er viktig med fremdrift i prosjektet og derfor tar prosjektet nå initiativ til et spleiselag for å kunne få ferdigstilt reguleringsplanen i 2028.
Prosjektet la frem to alternative modeller. Sunndal og Surnadal kommune, som begge er positive til initiativet med spleiselag, skal bidra med 1,6 millioner millioner hver og næringsliv, banker og andre kommuner med 1 million det ene alternativet. I det andre alternativet bidrar kommunene med 1,7 millioner hver og næringsliv, banker og andre kommuner med 0,7 i det andre alternativet.
Det må være bredde og styrke i engasjementet
Hans Olav Myklebust, leder i fylkeskommunens samferdselsutvalg, er klar på at Todalsfjordsprosjektet er første prioritet av de store prosjektene i fylket. Han presiserer også at en må være samlet om det vedtatte alternativet, og at det styrker budskapet at alle aktører i regionen står bak. Det kreves et bredt engasjement fra næringslivet. Prosjektet må rotfestes.
- For å lykkes må det være bredde og styrke i engasjementet, sier Myklebust.
Både ordfører i Surnadal, Hugo Pedersen og ordfører i Sunndal, Stål Refstie, er positive til spleiselag. Hugo Pedersen påpeker at det må tenkes nytt og en må samarbeide på flere måter. Det vil være en kjempestor gevinst med døgnåpen region.
Det var et stort engasjement i salen. Det var også innlegg som argumenterte for flytebrualternativet, og at det ville vært den riktigste løsningen.
Oddvar Mikkelsen fra Nordvik var veldig tydelig fra talerstolen om at her var det viktig med fart og sjøltillit. Det er viktig å vise begeistring, ellers blir ikke næringslivet med. Tove Mogstad fra Røv Mølle påpekte at alle alternativ er bedre enn slik det er i dag, og at prosjektet vil åpne en fin korridor mellom Trondheim og Møre regionen.
Nydal avrundet TFP forum med å oppfordre alle til å være med å bidra til en realisering av prosjektet.