Polaris Nordmøre med ny nettbutikk -Den første i vår bransje i Midt-Norge
I dag lanserer Polaris Nordmøre sin egen nettbutikk. Nå kan du handle alt av komplette kjøretøy som snøscooter, ATV og motorsykkel, tilleggsutstyr og deler, klær og beskyttelsesutstyr, og få det brakt hjem til døra.
– Nettbutikk er ikke noe nytt fenomen i seg selv, men det er slett ikke utbredt i bransjen MC, ATV og snøscooter. Det er svært få slike nettbutikker i Norge. Jeg tror vi er den første i vår bransje i Midt-Norge, sier daglig leder Odd Inge Kvernberg.
Hele varelageret på nett
Dette er en gledelig nyhet i vårt distrikt og for Polaris Nordmøre sine kunder, ikke minst med tanke på korona-restriksjonene. Nå slipper kundene å komme til butikken for å handle. Alle varer som selges i butikken er nå også gjort tilgjengelig på nett, og nye varer blir lagt inn i nettbutikken fortløpende.
– Nå kan kundene gå inn i nettbutikken vår, lage seg en profil og få alt av varer sendt direkte hjem, til og med snøscooter og ATV. De kan plukke ut utstyr og tilbehør på en snøscooter, ATV eller motorsykkel, se hvordan det vil se ut, og klikke "bestill" om de vil, sier Kvernberg.
– Hvis man skal på hytta i påska og trenger en ny snøscooterslede for å ha med ved og propan, så er det bare å logge inn og kjøpe den.
De bruker Klarna-oppsett, som er den mest vanlige løsningen i nettbutikker. Det er en svært enkel løsning. Varene sendes med Bring.
Kvernberg forteller at bedriften har jobbet med nettbutikken i et års tid. Det er Ailin van Til, Olav Sæter og Håkon Kvammen Sæter som har hatt den største jobben med utvikling av design, funksjoner og innhold. De har lagt ned en stor jobb for å få absolutt hele vareutvalget inn i nettbutikken.
Kvernberg har ikke umiddelbart tall på antall varenummer i butikken, men for å gi et bilde på utvalget kan han fortelle han at at skrev ut 184 tettskrevne A4-sider med delenummer sist han leverte en komplett telleliste til revisor.
Pr i dag har Polaris Nordmøre et varelager på ca 20 millioner kroner. Den største delen av dette er lageret av kjøretøy, som er verdsatt til 13,5 millioner.
«Går live» i dag
Den nye nettbutikk-løsningen har vært ute på prøve ei stund, og det har vært mulig for kunder og handle der. Det har allerede vært sendt varer til mange plasser i landet, så de vet nå at hele prosessen fungerer som den skal. Det er først denne uka at alt er helt klart, og løsningen har blitt lagt ut på bedriftens domene. Nå ligger nettbutikken ute sammen med hjemmesida på www.polaris-nordmore.no
Ailin van Til legger til at nettbutikken selvsagt vil bli oppdatert og utviklet videre framover også. Det vil komme enda flere varer etter hvert. De har flere planer som skal implementeres etter hvert. Det skal for eksempel bli mulig for kundene å bestille og booke tid til reparasjoner og service gjennom nettbutikken.
All nødvendig informasjon som kundene trenger er tilgjengelig på hjemmesida, også delekataloger, både til gamle og nyere kjøretøy. Alt av deler kan bestilles i nettbutikken.
– Kundene kan finne det de trenger selv. Det er mye enklere både for kundene og for oss, og man unngår misforståelser, sier van Til.
Polaris har et stort delelager selv, og kan ellers bestille fra leverandør. I nettbutikken finner man produktinformasjon, og det framgår hva som er på lager og hva som må bestilles. Det er også symboler som indikerer lagerbeholdning, og man kan se hvor mye som er på lager av hvert enkelt produkt.
Økte omsetninga med 10 millioner
Det er generelt ikke mye positivt å si om korona-situasjonen, men for Polaris Nordmøre har den gitt en økonomisk oppsving. Odd Inge Kvernberg forteller at de har dobla omsetninga de siste tre åra, så alt skyldes ikke pandemien, men de har også hatt en betydelig oppgang det siste året.
– Omsetninga økte med 10 millioner kroner fra 2019 til 2020. Vi solgte 651 kjøretøy i fjor, det utgjør omtrent tre kjøretøy pr arbeidsdag, sier han.
– Det var et hektisk år. Vi var veldig spente og nervøse da koronaen kom. Men fra april og utover har omsetninga bare økt. Og det fortsetter, vi hadde rekordhøy omsetning i januar i år.
Den økte omsetningen skyldes nok ikke minst at folk bruker mer penger på friluftsliv enn før. Som et eksempel på det forteller Kvernberg om en telefon fra en familie i en av nabokommunene kort tid etter nedstengingen i mars i fjor. Familien var ikke smittet, men i karantene, og barna hadde ikke noe å gjøre. De ville kjøpe to barnescootere, for å kjøre på innmark hjemme på garden, og de spurte om de kunne få scooterne levert hjem. Snøscooterne ble lastet opp hos Polaris Nordmøre og levert hjem til kunden neste dag. Senere kom det bilde av to glade gutter på snøscooter, som absolutt ikke hadde noe imot nedstenging lenger.
Salget av motorsykler doblet seg i fjor, da mange kjøpte sykkel og dro på tur i Norge, i stedet for å dra til utlandet i ferien.
En annen virkning av korona-pandemien, som ikke er like oppløftende, er at leveringstidene på enkelte produkter har økt. Polaris Nordmøre får levert det meste av sine varer fra Østerrike, Polen og USA. Det har til tider vært shut-down på fabrikkene, noe som merkes godt i markedet.
– Vi må bare be kundene om forståelse og tålmodighet, sier Odd Inge Kvernberg.
Polaris Nordmøre er medlem av Trollheimsporten.