Årets førsteklassinger på Mo oppvekstsenter:
Klar for å leke og lære
Endelig var dagen her, dagen for å starte i første klasse. Elevene møtte spent opp sammen med foreldre til en felles oppstart med hele skolen kl 08.25 mandag morgen. Enhetsleder Marit Kristin Mikkelsen Søyseth tok i mot og ønsket velkommen til nytt skoleår.
Førsteklassingene gikk samlet inn med de nye skolesekkene på. Første time fikk foreldrene bli med for se hvor de skulle få sitte og hvor sekken skal henge. Mange er nok stolte på en dag som denne. Kontaktlærer Oddrun Berdal tok godt i mot dem, og elevene ble fort varme i trøya så snart foreldrene gikk.
Det er fem elever som starter på Mo oppvekstsenter i år: Mikkel Bolme, Edvin Hendseth, Solveig Buvarp, Harald Enoksen Krangnes og Oda Meisingset.
De har alle gått i barnehagen på Mo, så overgangen til skolen er minimal. Ute i skolegården går leken som før, med en salig blanding av småsøsken og store skolebarn. Her leker alle sammen, og gjerne på tvers av alderstrinn.
Ny timeplan
På oppvekstsenteret går 1. og 2. trinn sammen, slik at de til sammen blir ni elever i klasserommet. Her skal kontaktlærer Oddrun Berdal lose dem gjennom bokstavinnlæring, matte og gym. Med seg på laget har hun Britt Løfald som støttelærer.
Nytt av året er en total omstokking av timeplanen. Nå blir det slutt på lange dager, til fordel for en mer jevn rytme gjennom uka. Hver dag skal starte med en time med frilek, slik at det skal være kjekt å komme til skolen. Deretter skal elevene ha en fruktpause, etterfulgt av et friminutt utendørs. Dette skal bidra til at barna får utløp for lek og utforskning, slik at det skal bli lettere å konsentrere seg om fagene.
Flere av fagene skal knyttes sammen, og være tema i daglig samlingsstund. Hovedfagene norsk og matte skal få en lengre økt midt på dagen, men også her skal det lekes mye, forklarer Berdal. Og det skal være stort fokus på fysisk aktivitet og tid utendørs.
Nå skal vi leke
- Det er veldig mye forskning som bekrefter at barn trenger å leke og bevege seg, for å være mottakelige for å lære noe som helst, forteller Berdal.
Hun tror mange lærere føler seg presset til å prioritere tradisjonell klasseromsundervisning og fag, for å rekke over de mange målene i læreplanen.
- Som lærer må en bare tørre å bruke tid på leken. Man kan knytte inn mye læring i lek, og gjerne ha lekbasert læring. Vi skal utforske mange kreative metoder for både innlæring av bokstaver, naturfag og matte, sier kontaktlæreren. Hun er ikke bekymret for om de vil nå målene i år.
Berdal er lektor med mastergrad i norsk, og har fordypet seg i begynneropplæring. På studiet lærte de mye om hvordan man kan gjøre lese- og skriveinnlæringen med stort fokus på lek. Dette vil hun ta ut i praksis nå.
Britt Løfald er opprinnelig utdannet barnehagelærer, og hun jubler for forslagene.
- Dette skulle vært obligatorisk på alle skoler. Leken har forsvunnet fra så mange klasserom, og det har ikke vært bra, bekrefter hun.
De to damene har iverksatt en rekke fysiske endringer i klasserommet. Nå er det tre stasjoner for lek og kreative utløp. Her skal elevene få bygge lego, tegne, perle, spille brettspill og leke med dukker.
- Da 2. klassingene kom inn i klasserommet, var det en som utbrøt: "Dette er jo et klasserom, ikke et lekerom". Men i år skal det være begge deler, smiler Berdal.
Og forandringen fryder. De ni elevene kom fort i gang med leken, og lekte så fint alle sammen.
- De er utrolig flinke til å leke seg. Det er så flott å se!