LESERINNLEGG:

Portrettfoto av ei dame
Mona Rita Rønning

Ønsket er ikke lovløse tilstander, men å la hyttefolket få bruka hytta så ofte de vil!

Publisert

Det er ikke bare 2 bokser hermetikk, 2 kubbelys og noen poser med tørrmat som folk tar med seg på hyttene sine nå i 2025, ting utvikler seg og tiden forandrer seg. Nå må vi henge med, og legge til rette. – Ikke jobbe imot og la begrensningene ta overhånd.

«Vedr sak «Revidering av retningslinjer for motorferdsel» i Surnadal.»

Setter pris på at vi nå fikk denne til behandling og debatt, før den skulle ut på høring. Jeg tenkte at det åpnet for at vi også kunne få komme med innspill på ev. endringer før den skulle ut på høring. Må si at skuffelsen er stor, når det endte med flertall for max 15 turer. Det er 1 skritt frem og 2 tilbake!

Det skrives i saksframlegget at «På grunn av at ny motorferdsellov er under utarbeiding, veit vi ikkje om vi må bruke ressursar på å endre retningslinjene innan kort tid. At vi no har framskunda ei revidering av retningslinjene med formålet å opne opp for noko som eventuelt blir ulovleg innan snar framtid, gjer at ein må stille spørsmål om det er verdt å bruke ressursar på revideringa. Vi burde derfor ha eit vedtak om kva vi skal gjere om det blir forbode å gi dispensasjon til uavgrensa turar. Det kan for eksempel vere at ein går tilbake til dagens antal turar om retningslinjene strir mot den nye lova»

Og JA, det er absolutt verdt å bruke tid på dette nå. Det kom inn over 600 høringssvar til departementet når dette var ute til høring i høst. Alle de kommunene jeg har snakket med har sendt sterke signaler om at de ikke vil miste sitt selvstyre når det gjelder motorferdsel. Vi kjenner vår kommune best, og er best i stand til enhver tid å ta de riktige avgjørelsene for vår natur. Så bare for å ha ryddet bort den tvilen om vi skal ta jobben med dette nå, så er dette helt åpenbart et godt tidspunkt å ta det på…Eller kanskje noen år for sent også… Vi må ikke gå ut i fra at det vil komme begrensinger i en ny lov om motorferdsel, det vil være både feil og passivt. Alle signal jeg har fått, går som nevnt tidligere på å beholde selvstyre.

Jeg ønsker ikke å være lokalpolitiker på min vakt, som skal bestemme at folk får begrenset antall turer til sine hytter. Det er en ny tid, det er ikke 2 bokser hermetikk, 2 kubbelys og noen poser med tørrmat som er med på hyttene nå. Vi må tilpasse oss tiden, og ta følgende av det positive i at folk nå bruker hyttene sine på fjellet hele året, og at flere generasjoner også har hytta som sine samlingspunkt. Det fraktes mere av både klær, mat og utstyr. – og for de som er langt unna vei på sommeren frakter også varer til sine hytter med snøskuter, så de kan ha utover sommeren. Jeg er så glad for at dette kommer opp nå, når vi er inne i 2 mnd i friluftslivets år. Det er nettopp dette vi også legger til rette for når vi endrer retningslinjene til å gjelde UAVGRENSA MED TURER!!!

Det er ifølge saksfremlegget 6 startsteder i hovedsak dette i hovedsak gjelder, det er en liten del av vår store kommune. Alle de 6 startstedene befinner seg på ubrøytet veg, eller etter skogsvei. – og etter islagt vann. Etter mine opplysninger er dette steder der det ikke er oppkjørte løyper for skigåere, men mange skigåere er takknemlig for å få ha oppkjørte skuterspor å få gå etter.

Kan heller ikke se at vi her berører områder som er til skade for fuglearter eller hare, som det nevnes i saksfremlegget. For det står at det ikke er foretatt noen grundig undersøkelse på dette. Så da kan vi ikke bruke det, med å anta at det her i disse områdene befinner seg noe av de opplistede artene. – Og da si at dette blir påvirket om vi åpner for at folke får fritt antall turer... Kanskje blir det uansett bare bli benyttet bare 12 eller 15 turer, men for de som ønsker å bruke hytta mere, så må de kunne få lov til det. Vi som politikere kan ikke sitte på kommunehuset på Skei å bestemme når folk kan bruke hyttene sine. Dette vil ikke åpne for «lovløse tilstander», og jeg mener vi som før skal slå ned på ulovlig kjøring.

Stjørdalsmodellen har blitt nevnt i denne sammenhengen tidligere, men kan nevne mange andre modeller her.

Har snakket med ordførere og enhetsledere i SELBU, HOLTÅLEN, LIERNE OG SNÅSA, der er det fritt antall turer, og ingen kjørebok. De har sammenlignbar e kommuner og natur, så tenker dette er noe det er verdt å ta med seg inn i debatten og vedtak som gjøres i vår kommune.

Der praktiseres kun at de må ha med seg kjørebevis.

Ønsket mitt er, og var at vi skulle få inn en endring i saksfremlegget:

At vi kunne endrer siste avsnitt i pkt 2.3 -

Der det står at «turene skal føres i kjørebevis før kjøringen starter. Kjørebeviset skal til en hver tid kunne vises frem ved kontroll.»

Erstattes med:

«alle får ved innvilget løyve og godkjent trase tilsendt et kjørebevis. Dette skal til enhver tid medbringes, og kunne vises frem ved kontroll.»

For som det påpekes i saksfremlegget, så er dette svært ressurskrevende. Med behandling av alle søknader. Når alle får ett kjørebevis, så sparer vi enda mere ressurser og kostnader. Da slipper miljøkonsulenten å bruke tid hvert år til å utstede 339 kjørebevis. Og sende disse ut pr post. I disse stramme økonomiske tider, så sparer vi der timearbeid i administrasjonen og 7800 kr i porto hvert år. Det har ingen hensikt at disse utstedes hvert år, og at løyvehaver skal notere hver tur der. Løyvene og kjørebevisene gis for 5 år, og ferdig med det!

Har også ett stort ønske om at vi skal kunne se på muligheten for at enkelte yrkesgrupper kan få dispens fra Pkt 2.9 TIDSAVGRENSINGER.

Her tviler jeg på at jeg får igjennom å foreta noen endringer, men ber om at det kan legges til rette for at det kan søkes dispens for turnusarbeidere og for eksempel bønder som ønsker å tilbringe tid på hytta sammen med familien, selv om de må på jobb eller hjem for å ta fjøsstell.

Jobber du ettermiddagsvakt på sykehjemmet på skjærtorsdag, så får du ikke kommet deg på hytta med deg og din bagasje før påskeaften etter klokken 07.00.

Ber derfor om at vi skal kunne finne en formulering som gjør det mulig med unntak vedr tidsavgrensninger for spesielle grupper. Mot at det foreligger dokumentasjon på dette.

Jeg fikk ikke flertall for mitt forslag vedr punkt 2.3, men jeg klarer ikke å se at det er behov for å fylle ut kjørebok om det blir åpnet for uavgrensa turer. Holder på mitt, at det da skal holde med et medbragt kjørebevis, som inneholder info om søkt og innvilget trase til sine hytter. Dette kan vises frem ved en eventuell kontroll, og vil som nevnt føre til en stor ressursbesparelse for administrasjonen.

Vi vedtar at det søkes og innvilges løyver for 5 år, og går over fra kjørebok til kjørebevis. Da frigjør det mange arbeidstimer for administrasjonen, og folk kan bruke hytta uten å føle seg kriminelle om de har glemt å føre turen inn i kjøreboken…Eller om de har brukt 1 tur for mye i inneværende sesong.

La oss se opp og frem og henge med i tiden. Det både var og er mitt ønske!

Att resultatet etter at saken var opp i HTU 5 februar endte med at dette skal legges ut på høring med endringen fra 12 til 15 turer, og ikke som jeg ønsker og kommunedirektøren sin innstilling var: uavgrensa turer er dypt skuffende. Det er ikke lett å jobbe «motstrøms» i denne saken.

Fint for oss politikere å se hva «hyttefolket» ønsker, eller om det er bare jeg som mener at tiden er inne for en endring…

Ber nå om at alle som er berørt av dette sender inn sine høringssvar, når dette legges ut.

Mona Rita Rønning
Surnadal Senterparti

Powered by Labrador CMS