LESERINNLEGG:

mann med grønn jakke
Geir Inge Lien.

Frank Sve er ingen brubygger

Publisert

Etter forrige ukers rabuleringer fra Frank Sve om både Møreaksen og regjeringens samferdselspolitikk står det igjen étt inntrykk – den dagen Sve er ferdig som politiker kan han søke staten om dikterstipend.

Sannheten er nemlig, at FrP i både i posisjon og opposisjon på samferdselsområdet har prioritert omtrent alle andre fylker enn Møre og Romsdal.

Under forrige regjeringsperiode valgte Fremskrittspartiet å stoppe deler av bypakke Ålesund, et grep som ikke bare kastet viktige prosjekter som Veibustkrysset ut i det blå, men som også medførte voldsom sløsing med penger man hadde brukt på nødvendig planlegging. Med bevilgninger i årets statsbudsjett blir Veibustkrysset realisert, helt uten hjelp fra FrP. 

Riktignok ble det nedbetalt noen bompenger under FrP, men det var også omtrent så langt man kom med samferdselsprosjektene i fylket vårt. Fremover ser det ikke ut til at FrP har planer om hverken nybygging eller avskriving av bompenger. I sitt alternative statsbudsjett, altså budsjettet der Fremskrittspartiet prioriterer som om de hadde rent flertall på Stortinget, har de ikke lagt inn én krone til reduksjon i bompenger for hele landet, eller til oppstart av nye prosjekter i Møre og Romsdal.

I opposisjon har Fremskrittspartiet valgt å prioritere jernbane på Østlandet og ny Ringeriksbane inn til Oslo.

Det var i grunn et underlig skue, å se Frank Sve sammen med SV og Rødt stolt proklamere at FrP la 70 mrd. kroner ekstra på prosjekter i resten av landet, uten at det medførte en krone mer til Møre og Romsdal. Sve skal ha for innsatsen – Strynefjellet ble fremskyndet, men i kjent stil fra FrP var det ingen reelle prioriteringer. Regjeringen hadde lagt fram et forslag til transportplan som var økonomisk realistisk å gjennomføre.Fremskrittspartiets løsning på manglende finansiering er å legge prosjektene inn i Nye Veier, der ingen vet når de blir bygget. 

Uansett – det blir ikke tryggere eller bedre veier i Møre og Romsdal med stuntet til Sve.

Så er det riktig at Møreaksen ble flyttet over i utviklingsporteføljen til Statens vegvesen. Utviklingsporteføljen er en liste over prosjekter man trenger å bearbeide mer, og dermed unngår sløsing ved å holde en full prosjektorganisasjon i drift. Prosjektet er ikke, slik Sve hevder, lagt bort i 12 år. Allerede ved neste revidering av planen om to til tre år, vil det bli gjort en ny vurdering av når prosjektet vil være klar for oppstart. Det eneste som er sikkert, er at Møreaksen aldri blir realisert med Fremskrittspartiet i regjering.

Senterpartiet mener det er bedre å binde Møre og Romsdal tettere sammen enn å krangle om bompenger, men da må vi følge de samme spillereglene som gjelder for større samferdselsprosjekter i resten av landet. For Senterpartiet er det viktig at bompengebelastningen står i stil med hva man får igjen for pengene. Er det lokalpolitisk ønske om det, kan delvis bompengefinansiering være en levelig løsning når bompengene finansierer tiltak som gjør det tryggere og bedre å ferdes i trafikken. Jeg mener dette er en ærligere tilnærming til hvordan vi utnytter mulighetene som finnes i fylket vårt.

Det er nemlig viktig å huske på, at med Fremskrittspartiet i regjering ble det satt rekord i bompenger i Norge. Det skyldes i stor grad at FrP i iveren etter å bygge mest mulig, ofret bompengemotstanden på motorveienes alter. Når vi satt i regjering bevilget 768 millioner kroner til å redusere bompengebelastningen utenfor de store byene i 2025. Jeg tror egentlig Sve skulle ønske at Senterpartiet kunne rydde enda mer opp etter FrP, men Senterpartiet i regjering så behovene i hele landet, og bygde deretter.

Fremover peker Senterpartiet på Strynefjellet med arm til Geiranger, E136 gjennom Romsdalen, E39 Asta – Bjerkeset, riksveg 70, Bypakke for Kristiansund, Veibustkrysset, opprusting av fylkesveier og Møreaksen med flere, som viktige prosjekter for å binde Møre og Romsdal enda tettere sammen.

I Møre og Romsdal bor ca. 5 prosent av befolkningen, men vi står for ca. 11 prosent av verdiskapningen i landet. Da er det riktig å kreve vår andel av samferdselsmidlene, sånn at vi bygger veier, tunneler og bruer i Møre og Romsdal, ikke bare iresten av landet slik, Fremskrittspartiet og Sve vil.

Geir Inge Lien, stortingspolitiker Sp

Powered by Labrador CMS