LESERINNLEGG:
Unge må få grunnlag til å ta opplyste valg i russetiden!
Gjennom våren rettes mange foreldres tanker til barnas framtidige konfirmasjon og framtid. De neste årene vil de vokse opp og møte små og store dilemmaer – både til hverdag og til fest. For mange unge treffer russetiden langt tidligere enn vi tror. Det er på tide å snakke om de unges valgmuligheter og kritisk tenkning.
VG-journalist og forfatter Ivar Brandvol har i boka «Fitte og diesel» avdekket hvordan barn og unge møter russebransjens markedsføring lenge før russetiden starter. Så fort de får seg kontoer på medier som Instagram, Tiktok og Snapchat får barn med egne øyne se et polert og perfekt bilde av russetiden. «Så elevene er ferdig mørnet når de begynner på videregående, og selgerne får en veldig enkel jobb», forklarer Brandvol.
Historiene unge ikke får høre
Russebedriftene lykkes stadig oftere med å tegne et bilde av at den perfekte russetiden må inneholde fest, buss, hemmelige konsepter, status og rulling. Det ungdommene ikke får høre om er dårlige kontrakter, kjøpepress og brutte avtaler.
Noen av de skjulte historiene har Brandvol gravd frem. Han avslører hvordan russebedrifter som bruker smisk og manipulasjon for å få ungdom til å gruppere seg og skrive kontrakt tidlig. Ved å gi inntrykk av at den aktuelle russegruppen er spesiell og godt likt av selgerne i bransjen, får man «spesielle tilbud» med kort svarfrist.
Russen forteller også historier om aktører i russebransjen som vil ha mer enn penger. Unge jenter fra åtte ulike russebusser har fortalt om manipulasjon, slibrige meldinger og uønsket flørt og oppmerksomhet. De er livredde for å si fra og miste drømmebussen eller spolere russetiden, og mennene i bedriftene gir dem inntrykk av at de kan tape alt.
De fleste som opplever problemer i russetiden vil bare legge det bak seg. Etter dem kommer nye russ, og bedriftene fortsetter sin praksis med å utnytte de uerfarne ungdommene.
Ungdom må forberedes
Vi må ta disse historiene på alvor. Vår erfaring etter å ha jobbet med ungdom i snart 70 år er at de som oftest er veldig reflekterte, med gode verdier. Vår rolle handler om å legge til rette for at de kan ta bevisste valg.
Men hvordan kan ungdom ta bevisste valg som russ, når de utsettes for knallhard markedsføring fra de er barn og samtidig hindres i få hele bildet? Vi vil bidra til at de får være russ på egne premisser, ikke på premissene til voksne som ønsker å utnytte og tjene penger på dem.
Human-Etisk Forbund ble stiftet nettopp for å fremme ungdoms valgfrihet, og styrke deres evne til kritiske tenkning om egne og samfunnets normer, verdier og menneskesyn. Dette er blant hovedtemaene i våre konfirmasjonskurs. Konfirmantene får bryne seg på refleksjoner og utfordringer knyttet til etikk og kritisk tenkning- med eksempler fra sine egne liv.
Fra neste år vil historier og erfaringer fra tidligere russ, historiene som blir forsøkt stilnet av en kynisk kommersiell russebransje, være blant eksemplene de kan ta i bruk.
Når de unge faktisk lyttes til og tilbys godt grunnlag til å ta opplyste valg, vil deres gode verdier komme til uttrykk i deres små og store valg i livet.
Både til hverdags og til fest. Det er vår erfaring.