Reisebrev fra USA

Fire personer oppstilt for fotografering på et jorde.
På farmen Mikkel Haltli, Myran, hadde i Pinewood. Ekteparet Haugan kom og møtte dattera i huset der han bodde sine siste år i Rindal. Han fikk se bilder av seg selv sammen med MIkkel, og flere bilder av Mikkel tatt i Rindal før han døde der i 1972. Herr Haugan kjøpte farmen av Mikkel i 1970, og de var gode naboer i tida før Mikkel reiste tilbake til Norge.

Dag 7 – Fra Duluth til Thief River Falls

Publisert

Vi startet kl 08.30 fra Duluth, og første etappe var til Deerwood, hvor vi stoppet for toalettbesøk og et mindre måltid. De fleste kjøpte seg en is. Deerwood, Crosby og Ironton er byer som ligger på rad og rekke langs Cuyuna range som er preget av utvinning av jernmalm, og en del rindalinger hadde dette område som mål for utvandringen. Jeg har besøkt gravstedet til mine tippoldeforeldre her en gang før i 2002, og vi fant tilbake til Irondale (eller Woodland) Cemetery der de ligger sammen med noen av familien sin, men de fleste i familien flyttet videre til Underwood.

Soloppgang over en stor innsjø.
Soloppgangen siste morgen i Duluth sett fra hotellrommet.
Utsikt mot veien fra et bussvindu.
On the road again. Vi spiller alltid Willie Nelsons klassiker ved starten av dagens kjøreturer.
Flere mennesker foran en butikk.
Stopp i Deerwood med toalettbesøk og kjøp av kaffe og is med mer.
Fire personer foran en butikk.
Deerwood.

Vi fant gravene til Ole L. Aune (Fiske) og Eli L. Aune – mine tippoldeforeldre, Mary f. Aune og Harry Scarr – hun er datter til de førstnevnte og mannen, Lars E. Aune og Anne Katrine f. Søyset – foreldre til Ingeborg (Inga) Aune som ble gift med Johan (John) Aune, som var sønn til de førstnevnte, og Oscar Leonard Aune – sønn til Stina og Lars Aune, og sønnesønn til de førstnevnte. Jeg hadde håpet å finne flere rindalinger på denne gravplassen, som var en del endret siden sist jeg var her, men det klarte vi ikke.

En gravstein på en amerikansk gravplass.
Grav på Irondale (Woodland) gravplass - Lars Erikson Aune, Faggstadøya og kona Anne Katrine f. Søyset,
En gravstein.
Grav på Irondale (Woodland) gravplass - min tippoldemor Eli Larsdatter Aune.
Mange måker på ei strand.
Vi hadde lunsj i Bemidji, som lå like i vannkanten av innsjøen med samme navn (Lake Bemidji). Måsene er for det meste ringnebbmåser, men det er en præriemåse blant dem, og en enslig kanadagås. Det var mange kanadagjess å se her, men de er utenfor bildet.

Da satte vi kursen mot Bemidji, og der skulle vi møte Blair Olsen, som besøkte Rindal for noen år siden, på et spisested i byen. Vi fikk oss et godt måltid, og Blair dukket opp med sin kone og ei datter som var bare 3 måneder gammel. Blair hadde hjulpet meg med å lokalisere noen farmer knyttet til noen av de som er med på gruppa, og hadde snakket med de som er på stedene i dag.

Mange personer som står og ser på en veldig stor figur av en mann og en figur av en blå okse.
Statuen av Baul Bunyon og hans blå okse er en attraksjon i Bemidji.

Bemidji er i USA kjent for å være hjemstedet til «Paul Bunyan and his blue Ox». En figur som ble laget til noen arrangementer i byen i 1937, og som senere ble en stor greie i Minnesota. Vi besøkte derfor parken hvor han nå er plassert, før vi dro opp til farmen Mikkel Haltlimyran hadde fram til 1970 i Pinewood, noen få miles fra Bemidji. Han kom til Norge i 1969, reiste hit ut igjen i 1970 for å selge farmen, og bodde i Synnaholten til hans død i 1972. Ingrid Løfaldli og flere andre kjenner han fra den tida han var i Norge.

Noen personer som går på en grusvei i et landbruksområde.
På farmen som Mikkel Haltli, Myran, hadde i Pinewood. Det er ekteparet Haugan som eier farmen nå.
To damer som står og snakker med hverandre ved siden av et terrengkjørtøy.
På farmen i Pinewood.

Vi fikk møte de som kjøpte jorda til Mikkel den gang, og som fortsatt bruker jorda og bor like ved. Ingrid hadde tatt med mange brev og kort som var igjen etter Mikkel i Synnaholten, og leverte kopier tilbake til de som hadde sendt dem. Ekteparet Haugan kunne fortelle mye om hvordan livet til Mikkel Haltli hadde vært her, og i tiden før han kom akkurat til dette stedet. Det var synd at vi hadde så liten tid til å snakke med dem.

Fra Pinewood kjørte vi rett til Thief River Falls, hvor vi skal overnatte. Vi kom fram kl 18.00. Mange av deltagerne ville få med seg hele presidentdebatten mellom Trump og Harris på TV, som startet kl 20. Dette var den dagen vi brukte den lengste tiden på transport på hele vår reise i Amerika.