Reisebrev fra USA:

Mange blide folk på trappa foran et murhus.
Gruppa og husets eier foran Bob Dylans hjem i Hibbing.

Dag 6: Duluth – Silver Bay - Hibbing – Bob Dylan

Publisert Sist oppdatert

Vi startet fra hotellet kl 09.00 og kjørte nordover langs bredden av Lake Superior. I byen Duluth kjørte vi like ved stedet der Bob Dylan ble født, og der han levde de første årene av sitt liv. Vi så også en statue av Leif Eriksson. Første stopp var i Two Harbors ved Agathe Bay. Der var det et rekreasjonsområde like ved en stor lastestasjon for jernmalm over på båter.

Utsikt over en stor innsjø.
Fra balkongen like etter soloppgang. Utsikt utover Lake Superior fra Canal Park i Duluth.
Første stopp, Agathe Bay ved Two Harbors.
En stor innsjø. Båtverft?
Agathe Bay ved Two Harbors.
Flere personer ved en stor molo.

Neste stopp var i byen Silver Bay der vi stoppet for toalettbesøk og handel av is og andre små matretter. Vi svingte der av fra Lake Superior og kjørte vestover gjennom et større skogsområde – svært tynt befolket. Målet var byen Hibbing der vi skulle besøke huset der Bob Dylan alias Robert Zimmerman levde fra han var 6 til han gikk ut av highschool. Vi hadde avtalt å komme til huset han levde i der sammen med sine foreldre, sin bror og en bestemor – 2425 7th Ave East. Huset er kjøpt av en privatperson, Bill Pagel, som tar vare på huset. Han har kontakt med Bob Dylan og han setter stor pris på det arbeidet Bill gjør for å ta vare på tingene som er igjen etter han der. Det var en rekke fotografier av Bob. Vi kunne ikke ta bilder av noe på innsiden av huset, men vi ble guidet gjennom alle rommene og skrev oss inn i gjesteboka.

Fire personer som står foran en butikk og spiser is.
Rast i Silver Bay.
Utsikt fra en buss. Amerikansk highway.
On the road again.
Et murhus.
Bob Dylans hjem i Hibbing.
En mann foran inngangsdøra på et murhus.
Tor ringer på hos Bob Dylan.

Jeg spurte Bill Pagel om det var korrekt at Kenneth L. Pederson - sønnesønnen til jordmora Ingeborg Aune frå Nygarden i Bolme var rektor ved Hibbing High School og at han hadde utvist Bob Dylan fra skolen. Akkurat det om utvisning visste han ikke om, men han fortalte at han dro foran sceneteppet under en opptreden Bob Dylan hadde på skolen.

Etter en bedre lunsj dro vi til Hibbing High School. Like ved huset vi tidligere hadde besøkt og så på en utstilling utenfor skolen som skulle hedre skolens mest berømte elev, og den eneste som hadde mottatt en Nobelpris.

Et murbygg. Et monument for Bob Dylan foran.
Hibbing High school, heder av Bob Dylan
En stein med ei plate med skrift.
Ei dame som sitter foran en stein med ei plate med mye påskrift.
Hibbing High school, heder av Bob Dylan.

Vi kjørte deretter rett tilbake til Duluth, og da passerte vi Hermantown som er og var adressen til mange av rindalingene som bor/bodde i Duluth.