Reisebrev

Mennesker samlet foran et gammelt bygg

Dag 4 – Romåstådalen i Strum

Publisert Sist oppdatert

Vi startet fra hotellet i Eau Claire kl 09.00 og kjørte til vår guide for dagen, Gary Hanson. Han bor på farmene som ble startet av utvandrerne Erik Hanson Elshaug, og halvbroren Kristian Hanson Elshaug fra Oppigard. Gary er sønnesønns sønn til Erik Hanson og kona Marit Larsdotter Skjermo, Utigard. Dit kom også David Fisher, som er en etterkommer av Ragna Bogen, Big Ole Romundstad, Oppistua og Marit Jonsdotter Storholt, Utistua, for å guide oss en del av dagen. På Elshaug-farmen var det oppdrett av slaktefe av rasen Angus, og vi fikk se buskapen og litt på gårdsdrifta.

Folk står foran en dobbelt garasje ved et hvitt hus
4 mennesker i en oppkjørsel

Vi kjørte så til farmen til den første fra Rindal som utvandret til dette området: Fredrik Olsen (Romundstad, Oppistua), og videre til farmene til Lars Olson Stomprød, Holten (Kona var Johanna Larsdatter Bogen) og svogeren Ola Olson Ofstad (Kone Gjertrud). De fleste av farmene i området er nå solgt til eiere som ikke er etterkommere av de originale farmerne.

Vi kjørte så til stedet Norseville der det nå kun var to bolighus som var bebodd av to brødre som er barnebarn av Mikal og Hanna Rindal. Der var det tidligere en liten butikk, et meieri og en skole. Derifra kunne vi se oppover Rumstead valley (tidligere har navnet vært Romundstaddalen eller Romåstådalen). Vegen heter nå Williams Road, og den følger en liten bekk. Den første gården var anlagt av Big Ole Romundstad fra Oppistua, oldefar til David Fisher. Vi ble møtt av dagens brukere som også var av norsk avstamning og de drev organisk melkeproduksjon med ca 300 kyr. De var meget imøtekommende, og vi fikk se alt av anlegget. Videre oppover dalen kom vi til farmene til brødrene fra Romundstad, Austistua: Anders, Even og Ola Jonssønner. Farmene til både Anders og Even ble senere overtatt av Mikal Bogen og senere sønnen Joseph (Joe) Rindal. Ole’s farm var øverst og er kjent som «the farm on the hill». Våre eminente lokale guider fortalte om to ungkarer som bodde her i store deler av tiden de var i Amerika med navn Romundstad. En kjapp sjekk i utvandrer-boka mi og vi kunne fastslå at de var brødre til Lars Ytgard, mannen til den eneste gjennlevende av barna til Even J. Romundstad. Den ene av de sa de at barna var redde for han, og at han var som en busemann, og var ikke særlig populær for de voksne også. Lars Ytgard og kona Kristine Evensdatter Romundstad solgte farmen til Mikal Bogen og reiste til Washington (Staten), men de to brødrene ble levende på farmen også etter at var solgt.

En postkasse hvor det står 'Rindal'

Vi kom så til stedet Hans Kristenson Røen fra Kalvhagen i Romundstadbygda hadde bodd, men der var alle hus nå borte og det var ingen tegn til at noen hadde bodd der. Like ved var det tidligere en skole og et forsamlingshus, men også der var alle tegn til de borte. På den videre ferden kom vi til Nils Norheims farm. Det var kjøpt ut av Mikal Bogens farm, og var opprinnelig en del av Even J. Romundstads opprinnelige farm.

En vei med gress på begge sider

Da forlot vi Williams Road og svingte opp Thompson Road. Vi passerte da blant annet Melling Farm, før vi kom til Little Ole O. Romundstads opprinnelige farm. Den ble etter hans død arvet av hans søster Johanna som var gift med Fredrik Larsson Trønsdal, Utistua som hadde utgitt bibelen vi fant i Mindekirken i Minneapolis. Denne farmen ble i mange år forpaktet av Lars I. Haltli. Han er høyst sannsynlig en biologisk sønn av Ola J. Romundstad, og han reiste til Amerika etter at han ikke kunne få gifte seg med sin kjæreste Mali Larsdotter Rindal, Bogen. Etter noen år i Amerika startet han å oppvarte Ole J. Romundstad sin datter Ellen, men da måtte noen si ham at de trolig var halvsøsken. Senere kom Marit Evensdatter Halgunset, født i Stomprød Austistua (nå Storlia) og hennes tre sønner

To menn går oppover en vei til en gård
En gård

Edvard, Elmer og Leif. Hun døde i Eau Claire i 1907, og de tre guttene ble værende hos Lars og hos Anders J. Romundstad og brukte navnet Iversen. I 1909 kom Malis eldste sønn Lars Andreasson Rindal til Lars Haltli sin farm, og to år etter hadde Mali blitt enke og kom med de 6 barna som ikke hadde utvandret tidligere. Snart var det Malis eldste sønn som ble eier av farmen, og da vi kom på farmen møtte vi Lars sin sønnedatter og hennes sønn.

Vi kjørte til Osseo og restauranten «Norske Nook» for å spise lunsj. De er viden kjent for sine paier og vi fikk smake de til dessert. Da måtte David Fisher forlate oss og gå for å gjøre seg klar for bryllup.

Norske Nook Bakery står det på et skilt over inngangen
Et bakeri og restaurant

Gode og mette kjørte vi til Davids gamle bosted som han hadde arvet av Ed Olsen. Ed var en sønn av Marie Romundstad som var eldste datter av Big Ole Romundstad. Like ved ligger West Beef gravstedet og der så vi på grava til Fredrik Olsen og familien. Vi hadde tidligere besøkt farmen han hadde startet. Ellers var det mye folk fra Toten og Stange som ligger begravet der.

Et gravsted hvor det står 'Olson'

På St Paul gravstedet i tettstedet Strum var de fleste av folkene fra de andre farmene å finne. Vi så graver med blant annet navnene Rindal, Haltli, Pire, Myhers, Shermo, Skjermo, Romundstad, Hanson, Ofstad, Stomprude og Ranes på denne gravplassen.

To gravsteiner
En gravstein hvor det står 'Rindal'
En gravstein
En gravstein formet som et hjerte
En kirkegård
En mann står ved en gravstein hvor det står 'Hanson'
En mann står ved en gravstein

Vi kjørte så til Shermo-farmen og guiden vår kunne også fortelle at farmen til Lars Romundstad var like ved. Etter å ha undersøkt i utvandrerboka mi kunne vi fastslå at det måtte være farmen til Lars Olsen fra Negard å Romåstå. Vi kjørte da inn en smal og bratt veg, og etter hvert åpnet skogen seg og vi kom til et meget velpleiet område med et relativt nyoppusset bolighus og en låve som var i tradisjonell stil, men som også hadde blitt ombygd. De som bodde der, kom etter hvert i mot oss og det viste seg å være meget hyggelige folk som var meget gjestfrie og glade for å vise oss rundt i låven og området omkring. De kunne fortelle at de hadde levd der i 45 år og at de visste at Laurits Romundstad var den tidligere eieren. Han stammet fra Sicilia i Italia, og het Jim og Sandy Engandela. De fleste mente dette var et høydepunkt på reisa så langt! Etter en hjertelig avskjed reiste vi tilbake mot hotellet i Eau Claire, og vi satte av vår eminente guide for dagen der vi hadde plukket ham opp.

Mennesker uten for et gammelt bygg
Mennesker på vei av en buss
En gård hvor en buss står parkert