Surnadal vidaregående skole:
Avansert simuleringsdukke gir mange nye muligheter
Surnadal vidaregåande skole har fått støtte fra fylkeskommunen til innkjøp av ei geriatrisk sykepleiedukke til bruk i utdanninga i helsearbeiderfaget. Dette er et stor framskritt både for lærerne og elevene, med mange flere muligheter for realistisk praktisk undervisning i trygge omgivelser.
Lærerne på helsearbeiderfag forteller at det er lenge siden de søkte på midler til ei moderne simuleringsdukke, av samme type som brukes av simuleringsavdelingene ved høyskolene, blant annet i sykepleier- og vernepleierutdanningen. Ei dukke av denne typen, med så mange funksjoner, med kursing og programvare, koster rundt 400.000 kroner, så gleden var stor da søknaden ble innvilget. Den nye "pasienten" kom på plass på Surnadal vgs. i januar.
Livaktig
Elevene synes naturligvis at dette er interessant og motiverende. Nå får de mulighet til å lære mye mer av praktiske oppgaver og øve det inn i et trygt miljø før de kommer ut i praksis. De sier at det er tryggere å begynne å øve med ei dukke enn med levende personer. Den dukka de brukte til å øve på pleie tidligere kan sammenlignes med en Babyborn-dukke i voksenformat. Den kunne ikke brukes til særlig mye, så dette er noe helt annet.
Den nye simuleringsdukka ser på avstand ganske livaktig ut, og den forestiller et eldre menneske. Med utskiftbare deler kan man blant annet bytte kjønn, og sette på stomi, for å nevne noe. Det kan fylles på blod, urin, magevæske osv., for å utføre forskjellige tester.
Det følger med en såkalt SimPad, en styringsenhet som brukes til å kontrollere dukkas funksjoner. SimPaden registrerer også alt som blir gjort, slik at man kan se på det og evaluere etterpå.
Dukka har hørbar pust, og man kan ta pulsen på den flere steder på kroppen. Den kan hoste og harke, komme med brekningslyder, eller gi uttrykk for smerte. Den kan snakke, svare ja eller nei, riktignok på engelsk, og det er laget slik at et menneske kan sitte i et annet rom med SimPaden og snakke, og stemmen kommer ut fra en høytaler inne i dukka. Den som snakker kan høre hva de som er ved siden av dukka sier, så kommunikasjonen blir ganske realistisk.
Mange muligheter
Det aller meste av pleieoppgaver kan utføres på ei slik dukke, og førstehjelp. Dette gir på mange måter flere muligheter enn å øve på en levende pasient. Man kan for eksempel ikke be en levende pasient om å få unormal hjerterytme. Simuleringsdukka kan stilles inn på flere forskjellige hjerterytmer, forskjellig blodtrykk, pust osv. Man kan lytte på hjerte, lunger, mage og tarm, måle blodtrykk, ta blodprøver, kateterisere, skifte pose på stomien osv.
På denne måten kan elevene også trene på å bli flinkere til å observere ulike symptomer, og kommunisere med pasienten. Dette er en veldig god pedagogisk metode, både for de som er teoretisk sterke, som trenger å bli flinkere i det praktiske, og motsatt vei. Det kan hjelpe praktikerne å bli mer nysgjerrige på teori. Det er enklere å forstå teorien når det kan vises i praksis samtidig.
Med denne dukka får man gjort nesten alt som man kan gjøre med et menneske, bortsett fra vask/dusjing. Det er mye elektronikk i dukka, så den kan ikke bli fuktig.
Tilrettelagt læring
Det kan legges inn et program på forhånd, forskjellige symptomer og problemer, slik at elevene kan prøve seg. Lærere trenger ikke engang være til stede, for man får en oversikt over hva som har blitt gjort i etterkant. Dukka kan også styres manuelt. Man kan få den til å respondere om man forsøker å rette på ulik symptomer, som å heve hodeenden av senga for å la den puste lettere, eller heve beina for bedre blodsirkulasjon.
Selv om dukka allerede er mye i bruk ved skolen, så har lærerne enda noen timer med opplæring igjen for å finne ut av alle mulighetene.