Boll & Bøllu på "utpågang" til internasjonale turoperatører
Et følge med representanter fra internasjonale turoperatører var i forrige uke på besøk hos iTrollheimen og "Home of the Trolls"
Reiselivsbransjens "Tinder"
iTrollheimen deltok i forrige uke på Norwegian Travel Workshop i Trondheim Spektrum. Trondheim og Trøndelag har vært vertskap for 370 internasjonale turoperatører og 350 norske reiselivsbedrifter som har vært samlet i tre dager.
- Arrangementet veksler på å bli arrangert flere steder i lander, forteller Åse Børset fra iTrollheimen.
- Denne gangen var det i Trøndelag, noe som er en stor fordel for oss, da samlingen startet med en aktivitetsdag. Der var det mulig å melde seg på noen utvalgte utflukter, slik at turoperatørene fikk vært med på selve opplevelsen som reiselivsbedriftene kunne by på. Workshopen fortsatte deretter med to dager i Trondheim Spektrum, hvor i alt 28 trønderske reiselivsbedrifter, deriblant iTrollheimen, sto på stand - i "Trøndergata" - og hadde 15 minutters "speed dates" med internasjonale turoperatører .
- Det ble 25 møter i løpet av tiden som var satt av til slike "speed dates" forteller Åse Børset.
- Dette er vel egentlig reiselivsbransjens "Tinder", hvor det gjelder å finne ut hvem det er som kan tilby det som turoperatørene har fokus på. Arrangementet krydres også med kulturelt innhold og sosiale eventer. Det var også mye gode matopplevelser "mellom slagene", da det ble servert lokalmat fra hele regionen.
Tilrettelegger for internasjonale turister
- 15 minutter er veldig kort tid på å forklare hva "Home of the Trolls" er, sier Åse Børset videre.
Det var derfor, som nevnt, lagt opp til at de som var interesserte kunne tegne seg på aktiviteter i forkant, får å få en bedre forståelse for konseptet.
Derfor var ni internasjonale reiselivsbedrifter, på mandag i forkant av den todagers workshopen, på besøk i Helgetunmarka. Et bredt internasjonalt følge med representanter fra turoperatører fra Brasil, Japan, Storbritannia, en tysk representant fra en norsk bedrift, Spania, Tyskland og Nederland. I tillegg var det med en fotograf og en praksiselev fra reiselivsnæringen.
- For nordmenn er jo "Home of the Trolls" et konsept som er åpent i sommerferien, fortsetter Børset. Men vi har jo flere årstider, og vi har hele tiden hatt lyst til å utnytte hele året i større grad.
- Trollforskning kan foregå på vinteren også da, på truger.
Selv om vær og føreforhold ikke var helt representativt for årstiden, håper Børset at de fikk et godt innblikk i og forståelse for konseptet. Noen av de internasjonale gjestene hadde ikke vært i Norge før, eller opplevd snø før, så det bød på noen morsomme episoder.
- Tre- fire av disse representantene var meget interessert i det vi viste frem, sier Åse Børset.
- Det vi håper er at vi kan få bestillinger av små grupper med internasjonale turister, gjennom turoperatører, som i større grad får et skreddersydd opplegg. Der vi følger dem tett og de er våre spesielle gjester. Hvor vi henter de i Trondheim, tar de med til oss, har en dag med trollforskning, god mat og drikke og aktivitet. Og sørger for at de kommer seg hjem igjen.
Gjengen i iTrollheimen har i tillegg brukt den siste tiden på å oversette trolldetektoren til engelsk og tysk, for å forberede seg til besøk av utenlandske trollforskere. Dette har de fått hjelp til av familie og venner i inn og utland.