Kundedag hos Happy Homes – passerte ordinær dagsomsetning på en time
Mandag denne uken arrangerte Happy Homes Surnadal kundedag i butikken på Alti-senteret. For anledningen hadde en hyggelig representant for leverandøren Tjæralin kjørt seg en tur for å bistå kundene. Sammen med eierselskapet Surnadal Håndverk AS, ønsker Happy Homes å tilby helhetlige løsninger for arbeid med alle overflater.
– Det har vært full rulle fra vi åpnet kl. 10, og telefonen ringte med en gang! Det har vært over all forventning, smiler butikkleder Mari Ranes Eidsli.
– Tjæralin er en god leverandør som vi har et godt samarbeid med. Det er generelt god responstid, leveringstid og service, så vi er selvsagt glade når Terje kommer hit for å bistå kundene våre. Det er kjempeartig med så god respons.
Nesten helårsprodukt
Terje Andresen er Tjæralins utsendte. Han forteller om et enormt dekningsområde og mange reisedøgn. – Med unntak av en liten flekk på Vestlandskysten så dekker jeg vel mesteparten av området sør for Trondheim. Det er en liten hvilepause i januar og februar, men ellers er det omtrent full rulle hele året, forteller Andresen.
For dem som var innom Andresen var det mulig å teste produktet ved å male på trebiter som han hadde lagt fram. Med fare for å gå helt over i reklameland, gjengen på Happy Homes snakket også varmt om produktet.
– Man sitter igjen med mer maling på veggen per strøk, og så slipper man grunning så da sparer man et strøk på nytt tre. Det samme gjelder på flekking, der det vanligvis trengs grunning, forteller interiørkonsulent Helen Solvik.
– Og så tåler det temperaturer ned til 20 minus, så bare overflaten er tørr så kan man holde på fra morgen til kveld, nesten hele året, skyter Andresen inn.
Høysesong og helhetlig tankegang
Ifølge damene på Happy Homes er det tiden etter påske som i grunn starter høysesongen for både butikk og håndverksgjengen i Surnadal Håndverk.
– Vi merker større pågang på alt som har med utvendig arbeid, særlig på terrassevask, husvask og maling. Finværsmeldingene kommer og folk får plutselig dårlig tid, sier Eidsli, som da gjerne sender kundene videre til håndverksavdelingen.
– Og så kan man gjøre mye når det regner også, som vasking og klargjøring, skyter Solvik inn.
Trollheimsportens utsendte har mer enn én gang måttet spørre for å finne ut av organiseringen der nede på senteret, men ifølge dem selv er konseptet ganske unikt.
– Surnadal Håndverk AS har to avdelinger, Surnadal håndverk og Happy Homes Surnadal, som samarbeider ganske tett, forteller markedskoordinator for håndverk avdelingen, Astrid Longva Kvendset, som selv har noen timer bak disken i butikken på en dag.
– Det er en helhetlig løsning, der kunder får hjelp i butikken til fargevalg, materialvalg og andre løsninger for overflatebehandling. I samme slengen kan man booke en håndverker til å gjøre jobben for en, fortsetter Kvendset.
Bransjen dreier mot privatmarkedet
En av disse håndverkerne er prosjektleder Tony Sæterbø. I likhet med mange andre håndverkere ser han en klar trend i betraktelig større pågang fra privatmarkedet nå enn før.
– Surnadal Håndverk tilbyr maler- og gulvtjenester, inkludert avretting og fallbygging av våtromsgulv. Blant det vi skiller oss ut på er dokumentasjon på utført våtromsarbeid. Det fungerer som en garanti for kundene våre, som vi opplever er mer bevisste på dette enn før. Huseiere, tømrerbedrifter og takstfolk bruker denne dokumentasjonen til blant annet salg av bolig, verdivurdering og dokumentasjon på ferdigstillelse av nyhus. Da er det greit å ha dette på stell, forteller Sæterbø.
– I samarbeid med lokale tømrere så har vi økt fokuset mot det private markedet, noe vi vil fortsette med. Vi kommer gjerne innom og tar en titt på de prosjekter folk måtte ha, smiler han.
Da Trollheimsporten var innom på kundedag, en snau time
etter åpning, hadde butikken allerede passert omsetningen de vanligvis har på
en dag.
– Og det før grillen ble startet, ler butikkleder Eidsli.
Surnadal Håndverk kan bookes via butikk, telefon, nettside eller e-post.