Godt oppmøte på næringslivslunsj i Surnadal

Vertskapet gledet seg over godt oppmøte til lunsj på hotellet. F.v. Karin Norli, regionbanksjef næringsliv i Sparebank 1 SMN Nordmøre og Romsdal, Ole Magnus Løwe, banksjef bedriftsmarked i Sparebank 1 Nordmøre og Sara Akerfeldt, konseptutvikler i Svorka og styreleder i Surnadal Næringsforening.

Optimismen er tilbake for fullt

Torsdag inviterte Surnadal Næringsforening, Sparebank 1 SMN og Sparebank 1 Nordmøre til næringslivslunsj i Surnadal. Mange representanter fra lokalt næringsliv møtte opp, og fikk med seg optimistiske og inspirerende innlegg både fra bankene og fra lokale bedriftsledere.

Etter en fortreffelig lunsj i Horisonten restaurant samlet gjestene seg til en bolk med innlegg fra næringslivet. Karin Norli fra Sparebank 1 SMN og Ole Magnus Løwe fra Sparebank 1 Nordmøre orienterte først om bankenes vurderinger av de økonomiske konjunkturene for Møre og Romsdal og Trøndelag.

Næringslivet har vokst gjennom pandemien

Det har vist seg at næringslivet generelt i Midt-Norge har klart seg godt gjennom koronatida, og optimismen er tilbake for fullt. Mange frykta nedgang i omsetning på grunn av pandemien, men nå ser man at næringslivet samla i Møre og Romsdal og i Midt-Norge ellers har vokst i denne perioden. Det gjelder også for Surnadal, selv om virkningene av pandemien har gitt ulike utslag i ulike bransjer.

Alt dette gir grunn til optimisme, men bankene har også noen bekymringer. Norli påpekte at selv om det bobler i næringslivet så mangler det kvalifisert arbeidskraft i flere bransjer. Det er ikke først og fremst folk med mastergrad det er mangel på, men fagutdannede, sa hun.

Tilpasset seg til nye behov

Tre lokale bedriftsledere fulgte opp med innlegg om hvordan de siste par åra har vært for dem, og hvilke planer de har framover. Her var både reiseliv, transport og varehandel representert, og felles for dem alle var at de har klart seg godt gjennom koronatida, og at de ser lyst på framtida.

Gerald Grewe har drevet Surnadal camping Brekkøya og den tilhørende restauranten de siste fire åra, sammen med kona Firdauce. Da pandemien kom måtte de foreta store endringer i drifta for å holde omsetninga oppe. I restauranten gikk de over til å satse mer på takeaway og levering av mat, og det har gått veldig bra. For å kompensere for færre utenlandske campingturister starta de målretta markedsføring av Norgesferie, og av Surnadal som reisemål for norske turister. Pandemien førte med seg mange ekstra kostnader, for å følge opp alle krav til smittevern. I tillegg har det vært mye sykefravær, men med ukuelig optimisme har de likevel klart seg godt.

Brekkøya har hatt økning i antall gjestedøgn hvert år de siste åra. De har når 73 faste campingvogner og venteliste. De har også 12 nyoppussede hytter med eget kjøkken og bad. Alle hyttene har fått nye soverom og senger. Campingplassen bygges stadig ut med nye tilbud og fasiliteter, blant annet en ny lekeplass. Til sommeren kommer det nye aktivitetstilbud og ny bobilparkering med vann, avløp og strøm. De skal også få på plass tømmestasjon for bobiler.

Ekstremværet "Gyda" herjet stygt med campingplassen i januar, men det stopper ikke framdriftsplanene. Ekteparet Grewe vil fortsette å investere i plassen.

– Vi har tro på framtida, så vi er positive og klare for en ny sesong, avsluttet Grewe.

Satser på modulvogntog og nye løsninger

Atle Norli, daglig leder i Surnadal Transport AS, fortalte om konsernet som de har utviklet gjennom flere år, blant annet ved å være med å starte opp Trondheimsterminalen, og kjøp av eierandeler i Dybvad Transport og Toten Transport, som er store aktører i transportmarkedet.

Surnadal Transport opplevde ingen negative virkninger av pandemien, kanskje snarere tvert imot. Omsetningen økte også gjennom pandemien. Det fraktes blant annet store mengder med listverk fra Rindalslist, kanskje som følge av at mange satte i gang med oppussing i koronatida.

Norli påpekte at godstranpost på vei øker kraftig i Norge, mens frakt på sjø og med jernbane holder seg ganske stabilt. Derfor er det viktig å henge med i utviklingen av framtidas biltransport, med mer miljøvennlige løsninger. Han viste til at bruk av modulvogntog effektiviserer transporten, og gir betydelig reduksjon i CO2-utslipp. Med modulvogntog reduseres antall biler og antall sjåfører, og kostnadene blir dermed og betydelig mindre. Derfor er det utrolig viktig å tilrettelegge for bruk av modulvogntog, understreket han.

Også i transportbransjen er det vanskelig å skaffe nok arbeidskraft, så det er viktig å jobbe med rekruttering av sjåfører. Men ellers er det mange muligheter når man er frampå og følger med i utviklingen av nye løsninger.

Bygger ut i Midt-Norge

Jon Magne Sæter er daglig leder for Eiksenteret Midt-Norge, som også er i positiv utvikling. Eiksenteret ble heller ikke berørt av pandemien, og gikk inn i 2022 med tidenes største ordrereserve.

I samme konsern som Eiksenteret Midt-Norge er Sewe Maskin AS, som ble stifta i 2020 og har hovedkontor i Surnadal. Dette firmaet importerer blant annet minilastere og redskaper, og de er leverandør til Eiksenteret. Sæter kunne fortelle at Sewe maskin har planer om utbygging i Surnadal i åra som kommer.

Eiksenteret Midt-Norge satser framover, og bygger blant annet et nytt senter i Levanger, som er en stor jordbrukskommune.

Powered by Labrador CMS