Gir tv-seerne innblikk i hverdagen på Britannia Hotel:
– Det finnes ikke maken til prosjekt i Norge
Og nå håper restaurantsjef og assisterende hotelldirektør Ida Elisabeth Dønheim fra Bøfjorden på flere Michelin-stjerner - omtrent nøyaktig ett år etter at «Speilsalen» fikk sin første.
Når den nye TVNorge-serien «Britannia Hotel» har premiere mandag 8. februar, får tv-seerne følge arbeidet med alt fra planlegging og oppussing til åpning og daglig drift av femstjernershotellet med samme navn.
En av de som medvirker i serien, er Ida Elisabeth Dønheim fra Bøfjorden i Surnadal. Hun er restaurantsjef og assisterende hotelldirektør ved hotellet, og forteller til Trollheimsporten at seerne får et godt innblikk i hvordan ting fungerer ved Britannia Hotel.
– De får se hvordan det er å starte opp et så innholdsrikt og detaljert hus. Det er et nivå, som er lagt for alle avdelinger i huset, som er relativt høyt. Det er et skikkelig femstjerners hotell, og det er ikke så mange av dem i Norge, så seerne får se et høyt detaljfokus og samtidig bli kjent med de ansatte, sier Dønheim.
Hun forteller at filmteamet fra Ekkoteam har fulgt hotellet siden starten av totalrenoveringen.
– De har vært med når vi har gjort alt fra å velge ut senger til å lage vår egen champagne og te. De har fotfulgt oss, og dukket opp på de mest utrolige steder, ler Dønheim, som bekrefter at hun kommer til å dukke opp «rundt omkring» i løpet av de ni episodene.
– Vi har fått sett noen få klipp, det har vi. Men det blir spennende å se seg selv på tv-skjermen, og det å se serien blir jo en overraskelse for oss som jobber her også, sier hun.
Første episode av tv-serien "Britannia Hotel" har premiere på TVNorge mandag klokka 21.30. Alle episodene vil også bli tilgjengelige på strømmetjenesten Discovery +.
Har seks avdelinger og nesten 200 ansatte under seg
Dønheim startet i jobben som restaurantsjef og assisterende hotelldirektør ved Britannia Hotel høsten 2018, og har hovedansvar for fire restauranter og to barer.
– I det daglige holder jeg mest på med det som har med mat og drikke å gjøre. I de seks avdelingene jeg har under meg, er det min jobb å passe på alt som foregår – ikke minst at de ansatte har det bra, sier hun.
Og de ansatte, de er det mange av på et femstjernershotell, som Britannia. Til sammen har restaurantene Speilsalen, Palmehaven, Brasserie Britannia og Jonathan Grill, samt barene Vinbaren og Britannia Bar, nærmere 200 ansatte.
I tillegg til å være ansvarlig for både kvalitet og opplæring, samt å skape arrangementer og aktiviteter som gjør huset attraktivt, er Ida Elisabeth Dønheim altså også assisterende hotelldirektør – og dermed stedfortreder for direktør Mikael Forselius.
Spent på Michelin-utdeling i mai
17. februar i fjor fikk Speilsalen tildelt sin første Michelin-stjerne.
– Det var en euforisk start på året i fjor, med Michelin-stjerne, og ikke minst at det var utdeling her i Trondheim. Det var helt fantastisk, sier Dønheim, og fortsetter:
– Så ble det bråstopp med Covid-19, det var som om noen dro ut en plugg. Vi kom oss heldigvis i gang igjen i april, og etter det har det vært fantastisk stemning i Speilsalen og på Britannia Hotel. Vi ser at vi har en attraksjon i oss selv, og det er også det vi virkelig jobber for - femstjerners opplevelser i trygge omgivelser.
Dønheim forteller at de har gjort litt justeringer på produktet, og brukt tida på å utvikle seg til å bli enda bedre.
– Det har vært et godt arbeidsår, så nå er vi spente på Michelin-utdelinga i mai.
Og restaurantsjefen har Michelin-målene klare:
– Vi håper selvfølgelig å opprettholde stjerna vi har, og på sikt ønsker vi også å få flere.
– Hva ligger bak en slik tildeling, og hva må til for at dere skal oppnå målet om flere stjerner?
– Det er et enormt fokus på detaljer, og kontinuiteten i kvaliteten. Det kan ikke svinge. Så går det jo på håndverk, smak, presentasjon og nyskapning, sier Dønheim, og legger til at det ligger mange timer med arbeid og terping bak før en rett kommer på menyen:
– Man kan ikke sette en rett på menyen før den er virkelig gjennomarbeidet. Den må være utprøvd og testet, også opp mot vin eller drikken man skal ha til. Og når man kommer opp på de høyere Michelin-stjernene handler det ikke bare om mat, men også om opplevelsen i salen, for eksempel ved mottak og når det gjelder servicen ved bordet.
Enormt fokus på nøyaktighet og presisjon
Ida Elisabeth Dønheim har tidligere jobbet ved stjernekokk Heston Blumenthals verdensberømte restaurant The Fat Duck, som ligge i Bray, rundt en times kjøretur vest for London i England.
37-åringen forteller at erfaringen fra det å jobbe på en trestjerners Michelin-restaurant er viktig i alle aspekter av jobben hun har nå, selv om det er noen år siden hun jobbet med å lage mat selv.
– Det var et enormt fokus på nøyaktighet og presisjon, og det er superviktig i alt vi holder på med i dag, både i Speilsalen og alle avdelinger av hotellet. Det er i presisjonen vi imponerer gjestene våre, så vi må ha full kontroll – også på det de ikke merker noe til, sier Dønheim.
Hun er rask med å bekrefte at hun føler hun på Britannia Hotel har funnet drømmejobben.
– Ja, det er helt klart en drømmejobb. Jeg tok faktisk fagbrevet mitt her på Britannia Hotel i 2004, så sirkelen er på et vis slutta, sier Dønheim, og fortsetter:
– Da jeg takket ja, var det med skrekkblanda fryd. Det finnes ikke maken til prosjekt i Norge når det gjelder investeringsgrad og ambisjonsnivå, og i tillegg så ligger det en historie, som er så innholdsrik, i bunnen. Dette er et hus som betyr så mye for så mange, så for å si det på den måten: man tar på seg silkehanskene, for det er så viktig at historia blir ivaretatt, samtidig som man utvikler den videre.