NAF MELDER:
Fem tips til å ta godt vare på bilen din
Aldri før har så mange brukte biler skiftet eier som i 2020. Biler som er tatt godt vare på og jevnlig vedlikeholdt er attraktive. - Tar du godt vare på bilen din får du mest mulig igjen for den når du skal selge den, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAFs 5 vedlikeholdstips: Ikke slurv med oljeskift, ikke dropp service for å spare penger, vask bilen ofte, pass på bremsene, understellsbehandling. (Foto: NAF)
Så mange som 519.288 brukte biler skiftet eier i fjor, det er det høyeste antallet noensinne. Med relativt enkle grep tar du vare på bilen din. Det er bra både for trafikksikkerheten og bilens verdi.
- Følg våre fem tips. Da har du en driftssikker bil som også er attraktiv på bruktmarkedet, sier Nils Sødal.
NAFs fem vedlikeholdstips
1. Ikke slurv med oljeskift
For bensin- og dieselbiler er olje noe av det viktigste for bilens helse.
- Vårt råd er å følge serviceintervallene, men det skader ikke å bytte olje oftere enn serviceprogrammet sier, selv på nyere biler. Gammel olje eller å kjøre tomt for olje kan være roten til mange kostbare problemer på sikt, sier NAF-rådgiveren.
En motor vil alltid bruke noe olje mellom serviceintervallene slik at det er lurt å sjekke oljenivået jevnlig. Det er to måter å sjekke oljenivået på:
Det vanligste er at det er en peilepinne i motorrommet der du kan måle motorens oljenivå. Ta den opp og tørk av oljen. Ta peilepinnen ned igjen og la den stå der litt før du tar den opp igjen og ser om det er olje mellom maksimalt og minimalt nivå.
Noen biler har en elektronisk måler. Da må du inn i menyen til instrumentpanelet for å sjekke oljenivået.
2. Ikke dropp service for å spare penger
Det sier seg kanskje selv, men ikke tro at du sparer penger eller tid på å droppe service.
- Er bilen innenfor garantitiden er det veldig viktig å ikke glippe på service. I verste fall kan du miste garantirettigheter og måtte betale for feil selv, sier Nils Sødal. - Bilen havarerer ikke hvis du går over tiden for service, men det er ikke sikkert at din reklamasjonssak tåler en utsettelse på en måned eller to, fortsetter han.
3. Vask bilen – hele året
Slurver du med bilvasken kan det resultere i rustdannelse og matt lakk. Maskinvask er bedre enn ingenting, men maskinvask uten børster eller en god runde håndvask er det aller beste. På våren er det lurt å få vekk skitt fra salt, mens om høsten er det vel så viktig å forberede bilen på en hard vinter med mye salt.
- Det er ekstra viktig å vaske bilen hyppig om vinteren for alle som kjører på saltede veier. Ja, faktisk bør du vaske oftere enn om sommeren, rådgir Sødal. - Selv om bilen blir fort skitten igjen, er det veldig viktig å få spylt vekk salt og sørpe jevnlig. Husk også å spyle oppunder bilen, fortsetter han.
4. Pass på bremsene
På grunn av salt og støv samt at bremsene på nyere biler brukes lite, er rustne bremseskiver et vanlig problem. Det er mulig å unngå rust på bremseskivene, og det kan spare deg for skifte av bremseskiver og bremseklosser tidligere enn du må. Også kalipperne som er det som presser bremseklossene mot bremseskivene trenger bevegelse for ikke å ruste fast.
- Gjør det til en rutine å bremse hardt med jevne mellomrom. Gjerne en gang i uka. Bare pass på at du gjør det et sted det ikke er til fare for andre, sier Sødal.
5. Understellsbehandling
Ofte er ikke rustbeskyttelsen bilprodusenten har lagt på under bilen god nok for norske forhold. Med saltbruken på norske veier kan det være lurt å understellsbehandle bilen.
Understellsbehandlingen fungerer best hvis den blir lagt på når bilen er ny, men det betyr ikke at det er for sent å legge det på en nyinnkjøpt bruktbil. Selv om bilen er noen år gammel, er det nyttig.
- Husk å sjekke med forhandler hvilken behandling de anbefaler slik at du ikke tar en behandling som bryter med garantivilkårene. Noen bilmerker anbefaler ikke ekstra understellsbehandling. Så det er viktig å sjekke, oppfordrer Nils Sødal.