Vellykket samarbeid mellom flere bedrifter i Rindal

Kirsti Skei og Endre Norli- Letthus, Anders Børset og Ingrid Kvam Moen- A.Kvam og Stig M. Nergård- Trailerpartner

Produserer spesialbestilte lastebiler for Veidekke

Flere Rindalsbedrifter har inngått et omfattende samarbeid om å bygge spesialbestilte lastebiler til Veidekke.

Publisert Sist oppdatert
Den første ferdige bilen.

Det hele startet med at Veidekke tok kontakt med Stig M. Nergård hos Trailerpartner tidlig i 2021 om å levere skap til lastebiler som skal fungere som personalvogn i arbeid med asfaltlegging. Bilene vil bli brukt i hele Norge, fra Alta til Kristiansand. Nergård tok deretter kontakt med Letthus for å komme med tilbud på innredning til bilene. Det ble gitt et pristilbud i oktober 2021, men det var flere momenter som var ønsket i bilene som Letthus ville ha et samarbeid med noen andre på, og A.Kvam ble koblet på.

Lastebil under arbeid

I januar i fjor ble bilene bestilt og på grunn av vanskeligheter med levering kom ikke bilene før høsten og arbeidet ble startet ca. november. Stig er ansiktet utad for samarbeidet og kontakt foregår stort sett gjennom han. Veidekke har 64 asfaltlag rundt omkring i landet og det er avtalt å levere 10 biler i 2023 og 10 nye biler i 2024, i første omgang.

En del av garderoberommet.

Spesialtilpassede Scania-biler

Veidekke hadde en del ønsker om hvordan personalrommene i lastebilen skulle være utformet. Det skal være garderobe og passasjerseter til 4-6 stk, som en størrelsen på et arbeidslag hos Veidekke. Et krav fra Veidekke var blant annet at håndtak for å komme seg inn og ut av bilen skal være opp mot 1 meter lange i stedet for det som var standard på bilen, ½ meter. Dette er fordi at håndtaket skal ha god funksjon om man skal komme seg både inn og ut av bilen. Det var ønskelig med en ren og en uren sone for avkledning. Rommet er enkelt å rengjøre. Veidekke ønsker at bilene og innredning skal ha 10 års levetid. Bak i bilen er det et stort lagerrom som skal romme diverse utstyr til jobben som skal utføres. Lastebilene er av merket Scania.

Toalettrom

Letthus står for toalettrom, det elektriske, webasto som skal sørge for varme og solcellepanel på taket av bilene. Planen bak dette er at bilene skal være selvforsynte med energi uten å ta strøm i fra bilbatteriet. Solcellepanelet på taket er 10 kg og passer perfekt i bruk på et tak. Etter et ønske fra Veidekke, ble det installert mange ladepunkt for mobil/hørselvern både i garderoberom og personalrom/førerhus. Letthus har to mann i arbeid på prosjektet og bruker ca. 1 uke per bil.

Innvendig i lagerrommet. Vanntanken med flere hulrom.

A.Kvam lager innredning i lagerom, rammen til benkeplaten i førerhus/personalrom, handtak, skilt til skilting, benker og oppbevaring, montering av vanntank og flere andre småting. Mange av tingene lages det flere eksemplarer av, slik at det blir de samme målene, samt at montering av innmaten går raskere for hver gang. Vanntanken som blir montert er på 2700 liter. Den er utformet med hulrom inni slik at det ikke skal bli for store bevegelser med vann når bilen kjører. Vanntanken er fra Scala. Det er ulike slangesystem som er koblet til vanntanken. A. Kvam har to mann i jobb på prosjektet og bruker ca. 3 uker per bil.

Benkeplate i førerhus er levert av Lium og dører til toalettrom er levert av Kias. Blekk rundt solcellepanelet på taket er levert fra Bård Bakken.

Eneste av sitt slag

Lastebilene er mest trolig de eneste av sitt slag med slike personalrom, samt med solcellepanel på taket som skal forsyne personalrommene med strøm. Man sparer kostnader med å ha med seg en personalbrakke, samt at man kan bruke strøm er laget av solcellepaneler. Veidekke var på besøk for kort tid siden og godkjente de to første bilene, med noen små anmerkninger. Samarbeidet har så langt vært vellykket.

Samarbeidet mellom Rindalsbedriftene er et godt eksempel på at man trenger ikke å reise langt for å få levert gode og helhetlige tjenester, også for store aktører som Veidekke.

Powered by Labrador CMS